نتایج تحقیقی جدید نشان می‌دهد کاربران تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها این ابزارهای چند رسانه‌ای را جایگزین تعداد قابل توجهی از دیگر ابزارها از قبیل لپ‌تاپ، رادیو، GPS، دوربین‌های دیجیتال و حتی روزنامه‌ها کرده اند. تلفن‌های هوشمند تا چه اندازه می‌توانند نیاز به یک دوربین دیجیتال و یا تلفن کابلی را برطرف کنند؟ آیا می‌توان یک لپ‌تاپ را جایگزین GPS کرد؟ پاسخ این سوال‌ها به تازگی در نتایج مطالعه‌ای که توسط محققان انجام گرفته ارائه شده است. تحقیقی که توسط موسسه Prosper Mobile Insight منتشر شده نشان می‌دهد چگونه تمایل و گرایش کاربران در استفاده از ابزارهای هوشمندی که بتوانند جایگزین چندین ابزار متعدد شوند، افزایش پیدا کرده است. نتایج این تحقیق نشان‌دهنده درصد جایگزین کردن یک ابزار توسط تلفن هوشمند یا تبلت است.

بر اساس این نتایج، تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها ۱/۶۱ درصد جایگزین ساعت‌های کوکی، ۳/۵۲ درصد جایگزین GPS، در حدود ۴۴ درصد جایگزین دوربین‌های دیجیتال و ۶/۴۱ درصد جایگزین نرم‌افزار برنامه ریز شخصی می‌شوند. همچنین این ابزارهای هوشمند ۳/۴۰ درصد جایگزین تلفن‌های خانگی، ۶/۳۷ درصد جایگزین دستگاه‌های قابل حمل پخش موسیقی، ۲/۳۴ درصد جایگزین دوربین‌های فیلمبرداری و ۲/۲۸ درصد جایگزین روزنامه‌ها می‌شوند. میزان جایگزینی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها به جای رادیو ۵/۲۷ درصد، لپ‌تاپ ۲/۲۴ درصد، ابزار بازی ۸/۲۰ درصد، کتاب‌ها ۱/۲۰ درصد، اتصال به اینترنت در خانه ۵/۱۹ درصد و ابزار پخش DVD در حدود ۱۴ درصد اعلام شده است. ماه گذشته نیز همین موسسه تحقیق دیگری بر روی ۱۰۲ کاربر تلفن هوشمند و تبلت انجام داد و در آن مشخص شد که ۹/۵۵ درصد از کاربران برای اتصال به اینترنت استفاده از تلفن هوشمند را به رایانه ترجیح می‌دهند؛ در حالی که ۳/۳۵ درصد از کاربران از اینکه در اثر استفاده از تلفن‌های هوشمند ردیابی شوند، نگران بودند.

همچنین براساس این گزارش پرطرفدارترین کاربرد تلفن‌های هوشمند که کاربران زندگی بدون آن را غیر ممکن می‌دانند پیامک اعلام شده است. پس از پیامک کاربردهایی مانند اینترنت، ایمیل، تماس تلفنی، اتصال به شبکه اجتماعی و GPS مهم‌ترین کاربردهای تلفن‌های هوشمند معرفی شده‌اند.