بازار دیجیتال- با وجود حضور پر رنگ تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند، بازار جهانی کامپیوترهای شخصی همچنان روند رشد خودش را ادامه می‌دهد. در این میان جنگ رقابتی میان پرفروش‌ترین تولید کنندگان همچنان ادامه دارد.

در بین پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی گویا شرکت چینی Lenovo در فصل سوم سال ۲۰۱۱ توانسته است با پشت سر گذاشتن شرکت Dell رتبه خودش را ارتقا داده و به دومین تولیدکننده برتر بازار جهانی تبدیل شود. حالا چالش بزرگ پیش روی این شرکت چینی، شرکت بزرگ HP است که حالا بیش از سه سال است که بزرگ‌ترین و پرفروش‌ترین تولیدکننده بازار جهانی کامپیوترهای شخصی بوده است.
حجم صادرات جهانی Lenovo در فصل سوم به 5/12 میلیون دستگاه رسیده که این رقم افزایش 5/14 درصد را نسبت به صادرات 9/10 میلیون دستگاهی این شرکت در فصل دوم امسال تجربه کرده است. این آمار را به تازگی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در گزارشی اعلام و منتشر کرده است. با این اوصاف انتظار می‌رود این روند به رشد چشمگیر بازار جهانی کامپیوترهای شخصی منتهی شود. این گزارش نشان می‌دهد که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم رشد 5/5 درصدی را در مقایسه با فصل دوم امسال داشته است.
شرکت Lenovo با نتایج خوبی که در فصل سوم امسال به‌دست آورده است، فاصله سهم بازار خودش را با شرکت HP تنها به ۲/۴ درصد رسانده است. این به آن معنی است که این تولیدکننده چینی مسیر رشد خودش را به سرعت طی می‌کند و به این ترتیب می‌تواند تهدیدی جدی برای بزرگ‌ترین تولید کننده بازار جهانی کامپیوترهای شخصی به حساب بیاید. «ماتئو ویلکینز» یکی از تحلیل‌گران موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «Lenovo به خاطر حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا برای محصولاتش توانسته چنین رشد خوبی را رقم بزند. البته نباید از تاثیر افزایش تقاضا برای کامپیوترهای Lenovo در بازار خانه این شرکت یعنی کشور چین به راحتی چشم پوشید. این در حالی است که فروش کامپیوترهای شخصی در بازار کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا و اروپا به خاطر بحران‌های مالی و شرایط اقتصادی نامناسب کاهش پیدا کرده است و از طرفی تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند در بازار این کشورها همچنان سهم بیشتری از بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند.»
حالا Lenovo درصد رشد متوالی 12 و 16 درصدی را در بازار کامپیوترهای دسک‌تاپ و نوت‌بوک‌ها برای خودش به ثبت رسانده است. HP هم با روند رشد بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم امسال همراه شد و حجم صادرات جهانی‌اش را تا 9/5 درصد افزایش داده و به 3/16 میلیون دستگاه رساند.
در نهایت اما بازار جهانی کامپیوترهای شخصی در فصل سوم صادرات ۴/۹۰ میلیون دستگاهی را رقم زد؛ در حالی که این میزان برای فصل دوم امسال برابر ۶/۸۵ میلیون دستگاه بوده است. این بازار در فصل سوم رشد سالانه ۶/۲ درصدی را تجربه کرد؛ در حالی که کارشناسان رشد ۸/۶ درصدی را برای آن پیش‌بینی کرده بودند.