ندا لهردی- سال 2011 تمام شد و حالا نزدیک به سی روز از سال جدید می‌گذرد. درست در همین روزهاست که آمارهای مختلف مربوط به سال گذشته منتشر می‌شوند.

در دنیای تکنولوژی اما شاید مهم‌ترین آمار مربوط به اینترنت و وضعیت آن در سال گذشته باشد. در واقع این آمار می‌تواند نشان خوبی برای رشد تکنولوژی و ابزارهای ارتباطی آن باشد. درست به همین دلیل هم هست که وقتی تعداد کاربران ۱/۲ میلیارد نفری اینترنت در سال ۲۰۱۱ را با تعداد کاربران ۳۶۰ میلیون نفری اینترنت در سال ۲۰۰۰ مقایسه می‌کنیم می‌توانیم ارزیابی درستی از میزان رشد اینترنت و ابزارهای ارتباطی مبتنی بر تکنولوژی‌های جدید داشته باشیم.


موسسه تحقیقاتی رویال پینگدام (Royal Pingdom) به تازگی جدیدترین آمار مربوط به رشد اینترنت در سال ۲۰۱۱ را منتشر کرده است. این گزارش تحقیقاتی در بخش‌های مختلف به بررسی وضعیت اینترنت در سال گذشته میلادی پرداخته و رشد اینترنت را از تعداد ایمیل‌های فرستاده و دریافت شده گرفته تا تعداد کاربران اینترنت بررسی کرده است.
این آمار نشان می‌دهد تا پایان ماه دسامبر سال 2011 تعداد وب‌سایت‌های اینترنتی به 555 میلیون رسیده است که از این میان 300 میلیون در سال 2011 اضافه شده‌اند. در میان وب سرورهای مختلف چهار وب سرورApache، Google، IIS و NGINX بیشتری رشدها را در سال 2011 در اختیار داشته‌اند. این وب سرورها به ترتیب رشد 1/239 درصدی، 9/80 درصدی، 7/68 درصدی و 4/34 درصدی را به خودشان اختصاص داده‌اند.


نام دامنه‌ها
به طور کلی در سال ۲۰۱۱ و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم تا پایان فصل سوم آن، ۲۲۰ میلیون نام دامنه جدید ثبت شده است. با این همه اما هنوز نام دامنه دات کام (com.) با ۵/۹۵ میلیون نام دامنه تا پایان سال ۲۰۱۱ محبوب‌ترین نام دامنه در جهان است. بعد از آن دات نت (net.) با ۸/۱۳ میلیون نام دامنه ثبت شده در جهانی تا پایان سال ۲۰۱۱ در جایگاه دوم قرار دارد. تعداد ۳/۹ میلیون نام دامنه دات او آر جی (org.) هم تا پایان سال میلادی گذشته در جهان به ثبت رسیده است. این سهم برای نام دامنه‌های دات اینفو (info.) و دات بیز (biz.) به ترتیب به ۶/۷ میلیون و ۱/۲ میلیون نام دامنه در جهان تا پایان سال ۲۰۱۱ می‌رسد.
جالب است بدانید که در میان این نام دامنه‌ها، نام دامنه دات سوشیال (social.) با قیمت 6/2 میلیون دلار گران قیمت‌ترین نام دامنه فروخته شده در سال 2011 است. علاوه بر اینها تا پایان فصل سوم سال 2011 تعداد 9/86 میلیون نام دامنه بر اساس کد کشورها مانند .UK و .DE در سطح جهان به ثبت رسیده است.


شبکه‌های اجتماعی و مرورگرها
فیس‌بوک به عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهان تا پایان سال ۲۰۱۱ بیش از ۸۰۰ میلیون نفر کاربر داشته است که از این میزان ۲۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۱ در این شبکه اجتماعی ثبت نام کرده‌اند. ۳۵۰ میلیون نفر از کاربران فیس بوک در دنیا از طریق گوشی‌های موبایل‌شان به این سرویس دسترسی دارند. تعداد کاربران توییتر در این سال به ۲۲۵ میلیون دستگاه رسیده است که از این میزان ۱۰۰ میلیون نفر کاربران فعال هستند. در هر روز به طور متوسط ۲۵۰ میلیون پست در توییتر منتشر می‌شود. به طور کلی اما تعداد حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی در سرتاسر جهان به ۴/۲ میلیون نفر می‌رسد.
از میان مرورگرهای وبی که کاربران کامپیوترهای شخصی انتخاب و استفاده می‌کنند، اینترنت اکسپلورر با 39 درصد بیشترین سهم را در اختیار دارد. بعد از آن مرورگرهای کرو، فایرفاکس، سافاری و اپرا به ترتیب با اختصاص سهم‌های 28 درصدی، 25 درصدی، 6 درصدی و یک درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. سهم بقیه مرورگرها از این میان تنها یک درصد است.


کاربران موبایل
این گزارش‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که تعداد کل کاربران موبایل جهان در سال ۲۰۱۱ به حدود ۹/۵ میلیارد نفر رسیده است. از این میان ۲/۱ میلیارد نفر کاربران فعال اینترنت موبایل هستند. ۸۵ درصد از کل گوشی‌های موبایل صادر شده به سر تا سر جهان مبتنی بر یک مرورگر وب است. تا پایان ماه دسامبر گذشته ۸۸ درصد از ترافیک جهانی ارتباط اینترنتی تبلت‌ها در فضای وب در اختیار iPad شرکت Apple قرار داشته است.
ویدئوها و عکس‌ها
با افزایش روند رشد سرویس‌های به اشتراک گذاری اطلاعات و به خصوص عکس و فیلم‌ها، میزان محتوای تصویری منتشر شده روی فضای اینترنت و وب به شدت در حال افزایش است. درست به همین دلیل هم اصلا عجیب نیست که تا حالا یک تریلیون ویدئو روی YouTube نمایش داده شده باشند. به این ترتیب به ازای هر نفر از جمعیت زمین ۱۴۰ ویدئو روی YouTube نمایش داده شده است. به طور کلی تا پایان اکتبر سال ۲۰۱۱ در هر ماه ۴/۲۰۱ میلیارد ویدئو به صورت آنلاین به نمایش درآمده است که از این میزان ۳/۸۸ میلیون ویدئو روی وب سایت‌های گوگل از جمله YouTube نمایش داده شده‌اند. تعداد عکس‌های منتشر شده روی شبکه اجتماعی فیس بوک تا نیمه سال ۲۰۱۱ برابر ۱۰۰ میلیارد بوده است. تعداد کل کاربران ثبت نام شده در وب سایت به اشتراک گذاری عکس Flickr تا پایان سال ۲۰۱۱ به ۵۱ میلیون نفر رسیده است. به طور متوسط در هر روز ۵/۴ میلیون عکس روی Flickr آپلود می‌شود. جالب است بدانید که گوشی موبایل iPhone ۴ شرکت Apple محبوب‌ترین گوشی از نظر عکس‌های گرفته شده با دوربین گوشی‌های موبایل است که روی Flickr آپلود می‌شوند.