با وجود افزایش عرضه،هارد ارزان نخواهد شد

بازار دیجیتال- با وجودی که طی شش ماه گذشته در بازار هارددیسک شاهد رشد شدید قیمت‌ها بودیم، اما فعالان بازار پیش‌بینی می‌کردند که این رشد قیمت‌ها موقتی است و پس از مدت کوتاهی وضعیت بازار هارد به حالت سابق باز می‌گردد. اما اینک با انتشار اخباری مبنی بر کاهش حجم تولیدات کارخانه‌های سازنده هارد، نه‌تنها قیمت‌ها مجددا روند صعودی در پیش گرفته‌اند، بلکه از موجودی بازار نیز کاسته شده است.

پیش‌بینی جدید فعالان بازار هم این است که وضعیت بازار هارد هم مانند سایر کالاها کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و نمی‌توان در مورد روند قیمت‌ها، عرضه مدل‌های جدید و رشد عرضه به بازار و... اظهارنظری کرد. البته گروهی از فعالان بازار می‌گویند، به نظر می‌رسد از اوایل خرداد ماه با افزایش عرضه مدل‌های جدید به بازار مواجه شویم و قیمت‌ها در بازار کاهش یابد. گروهی نیز پیش‌بینی می‌کنند در سال جدید شاهد رشد مجدد قیمت‌ها خواهیم بود.

به گفته حیدری، سرپرست محصول و بازار گروه شرکت‌های آواژنگ، به نظر می‌رسد تا اوایل خردادماه وضعیت بازار هارد به همین صورت باشد و اگر هم قرار باشد تغییری در وضعیت بازار این کالا ایجاد شود باید پس از اردیبهشت ماه منتظر بروز این تغییرات در بازار باشیم.

اشرفی،یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید، طی هفته‌های گذشته با وجودی که میزان تقاضا برای هارد مانند قبل نیست، اما قیمت‌ها در حدود ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است که این موضوع به علت کاهش موجودی است.

در این رابطه یکی از کارشناسان بازار هم به ایسنا گفته است که، می‌توانیم ثبات بازار هارد را در اردیبهشت‌ماه سال آینده شاهد باشیم. به گفته وی، هارددیسک‌های اکسترنال که در نیمه دوم امسال رشد بی‌سابقه‌ای در قیمت داشتند، شیب‌شان نزولی شده، اما هنوز قیمت نسبتا بالایی دارند که از درخواست‌های بالا برای این کالای دیجیتال ناشی می‌شود، اما این محصول نیز طی شش ماهه اول سال ۹۱ به ثبات خواهد رسید و به سطح قیمتی گذشته خود باز خواهد گشت.

این درحالی است که سایر کارشناسان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که حتی اگر روند عرضه هارد به بازار هم افزایش یابد، اما به دلیل نوسانات نرخ ارز و مشکلاتی که در زمینه واردات کالا با آن مواجه هستیم قیمت‌ها به حالت قبل باز نخواهد گشت.