بازار دیجیتال- دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند با قابلیت اتصال به اینترنت، این روزها به پرطرفدارترین محصولات دنیای تکنولوژی تبدیل شده‌اند. در واقع تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند پرفروش‌ترین و معروف‌ترین این دستگاه‌ها هستند که در سال 2011 صادرات جهانی آنها به حدود یک میلیارد دستگاه رسیده است. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC انتظار دارند این میزان تا سال 2016 رشد دوبرابری داشته باشد.

جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی این موسسه تحقیقاتی نشان می‌دهد که صادرات جهانی دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند مانند کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۹۱۶ میلیون دستگاه رسیده است که این میزان درآمدی برابر ۴۸۹ میلیارد دلار را برای این صنعت به همراه داشته است. «باب اودونل» یکی از کارشناسان IDC در این مورد می‌گوید: «این روزها کاربران به دنبال یک گوشی موبایل هستند که بتواند اپلیکیشن‌های مختلف را اجرا کرده و امکانات تجاری را در اختیارشان قرار دهد. آنها همچنین به دنبال تبلت‌های چندرسانه‌ای و قابل حملی هستند که تمام امکانات و قابلیت‌های یک کامپیوتر شخصی را در اختیار آنها قرار دهد.»
این گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان صادرات جهانی دستگاه‌های دیجیتال شخصی هوشمند تا پایان سال 2012 به مرز 1/1 میلیارد دستگاه رسیده است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که این رقم تا سال 2016 به 84/1 میلیارد دستگاه برسد تا به این ترتیب این بازار رشد بیش از دو برابری را نسبت به سال 2011 تجربه کند. با این اوصاف تحلیلگران معتقدند که بازار محصولات دیجیتال هوشمند تا پنج سال آینده با متوسط نرخ رشد 4/15 درصد رشد خواهد کرد.
این روزها دیگر کاربران مختلف برای دنبال کردن اخبار و رسانه‌های اجتماعی ترجیح می‌دهند از ابزارهای هوشمندی که امکان اتصال راحت آنها به اینترنت را برایشان فراهم می‌آورد، استفاده کنند.
این تحقیقات نشان می‌دهند که تعداد دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل آندروید به تدریج افزایش پیدا می‌کند و سهم بازار آنها از 4/29 درصد در سال 2011 به 1/31 درصد در سال 2016 خواهد رسید. این در حالی است که سهم دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل iOS از 6/14 درصد در سال 2011 به 3/17 درصد در سال 2016 می‌رسد.