به منظور نقل و انتقال مبالغ کلان به صورت الکترونیکی در بانک‌ها، قرار بود سیستمی‌تحت عنوان سیستم ساماندهی تسویه ناخالص آنی (ساتنا) در بانک مرکزی راه‌اندازی شود که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است. به گزارش سیتنا به‌رغم آن که بسیاری از بانک‌های خصوصی و دولتی همچون اقتصادنوین، پارسیان، مسکن، تجارت، صادرات و ملت به صورت جداگانه اخباری از راه‌اندازی سیستم تسویه ناخالص آنی داده بودند هنوز این سیستم در بانک‌ها راه‌اندازی نشده و مراجعان برای انتقال وجوه از روش‌های سابق استفاده می‌کنند. از سوی دیگری در حالی که بانک‌ها‌ی خصوصی و دولتی کشور بر توسعه و گسترش بانکداری الکترونیک اصرار دارند هنوز ارائه بسیاری از سرویس‌ها و خدمات بانکی به صورت الکترونیک بدون نیاز به حضور فیزیکی مردم در داخل شعب امکانپذیر نیست و مردم به ناچار برای انتقال وجوه از روش‌های گذشته بهره می‌برند. براساس این گزارش در صورتی که سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) به درستی راه‌اندازی شود، تسویه مبالغ تا سقف ۵۰۰‌میلیون ریال باید به‌صورت آنی بین بانک‌ها منتقل و سپس به حساب مقصد واریز شود. در صورت راه‌اندازی سیستم ساتنا بانک‌ها دستور پرداخت‌های کلان را به صورت الکترونیکی به ساتنا در بانک مرکزی ارسال می‌کنند و ساتنا بلافاصله بانک دستوردهنده را بدهکار و بانک مقصد را بستانکار می‌کند.

با بهره‌برداری از سامانه ساتنا، امکان جابه‌جایی و انتقال وجوه مشتریان بین شعب بانک‌های مختلف به صورت الکترونیک و بدون نیاز به تبادل چک‌های رمزدار، وجه نقد، چک‌های مسافرتی و ایران چک فراهم خواهد شد.

سامانه ساتنا که در آن پردازش و تسویه مبادلات بین بانکی به صورت آنی و مورد به مورد انجام می‌شود شامل یک سیستم نگه دارنده حساب تسویه بانک‌ها نزد بانک مرکزی است که انجام نقل و انتقال وجه جهت تسویه امور بین بانکی در آن صورت می‌گیرد.