پایین بودن سرعت رشد اینترنت پرسرعت به دلیل سپرده شدن خرید پهنای از دروازه‌های بین‌المللی به صورت انحصاری به شرکت زیرساخت، باعث یک سری کیفیت نامناسب در تامین پهنای باند مورد نیاز شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان ایرانی شده است.

علی شیرازی - عضو کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران - در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، با بیان سخنان فوق اظهار کرد: می‌توان با استفاده از یک خط تولید گسترده و سرمایه‌گذاری روی آن، هزینه‌های اضافی را کاهش داد و به سوی نزدیک شدن و در نهایت برابری با هزینه‌های مواد اولیه حرکت داد زیرا این امر به عنوان یکی از روش‌های خوب صنعتی برای کشورهای در حال رشد قابل پیگیری و اجراست.

وی افزود: در حال حاضر در ایران حدود ۶۰۰ شرکت ISP مجوز گرفته‌اند و تعداد شرکت‌هایی که مجوز نگرفته‌اند نیز کم‌تر از این مقدار نیست.

شیرازی با اشاره به محدود شدن پهنای باند خانگی به ۱۲۸ کیلوبایت که مشکلی افزون بر مسائل است، تصریح کرد: طبق بخشنامه‌ای که از طرف هیات دولت به شرکت‌های توزیع کننده پهنای باند ابلاغ شده این شرکت‌ها نمی‌توانند به مصرف کننده نهایی بیش از سرعت مجاز (۱۲۸K) ارائه دهند که این مساله مخصوصا برای کشورهایی که به تازگی در عرصه توسعه‌ای پا گذاشته‌اند اصلا چاره‌ساز نیست. این کارشناس گفت: این اتفاق در دنیای امروز دقیقا به طور عکس رخ می‌دهد و کشورهای توسعه یافته با کاهش قیمت پهنای باند و افزایش تعداد مشتریانی که متقاضی استفاده از اینترنت با هر سرعت دلخواه هستند، روز به روز به کاهش قیمت‌ها می‌افزایند. وی اظهار کرد: حتی اگر امکان استفاده از پهنای باند دلخواه مهیا بود به دلیل بستر نامناسب خطوط ارتباطی و نبود امکان راه‌اندازی شبکه‌های فیبر نوری به دلیل زمان و هزینه زیاد این پروژه نمی‌توان از اینترنت پرسرعت برخوردار بود.