با افزایش شمار امکانات برای استفاده از سرویس‌های مکالمه اینترنتی در تلفن‌های همراه به عنوان جایگزینی برای سرویس‌های سلولاری سنتی، هزینه‌ها‌ی مکالمه به هنگام جابه‌جایی کاربران کاسته می‌شوند.

نوکیا یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تلفن همراه است که برای استفاده از فن‌آوری بی‌سیم کوتاه برد وای فای تراشه‌های ویژه‌ای در دستگاه‌های خود گنجانده است.

برخی از دستگاه‌های معروف از جمله آیفون اپل و برخی از مدل‌های تلفن هوشمند بلک بری نیز به این فن‌آوری مجهزاند؛ تلفن G۱ گوگل که قرار است به‌زودی فروشش آغاز شود نیز دارای یک تراشه‌ وای فای است.

این فن‌آوری برای کسانی که برای انجام تجارت به سراسر جهان سفر می‌کنند از نظر صورتحساب مکالمات بین‌المللی هزاران دلار صرفه جویی به ارمغان می‌آورد.

تراشه‌های وای‌فای و مکالمه‌ اینترنتی یا VOIP به این دسته افراد امکان می‌دهند مکالمات کاری و شخصی خود را در سرویس‌های تلفنی ارزان قیمت که در اینترنت کار می‌کنند، انجام دهند.

تلفن‌های جدید قادر به کار کردن انحصاری با وای‌فای هستند و اصلا نیازی به استفاده از شبکه‌های سلولاری ندارند و هنگامی که کاربر در‌هات اسپات وای‌فای قرار ندارد مکالمات به سرویس میل صوتی اپراتور وای‌فای هدایت می‌شوند.