مشتریان مبهوت گارانتی‌های رنگارنگ

بازار دیجیتال- این روزها خدمات پس از فروش در بازار تلفن همراه کمرنگ‌تر از قبل شده است. دلیل آن‌هم مشخصا به عرضه بیش از حد گوشی‌های قاچاق به همراه گارانتی‌های جعلی در بازار بر می‌گردد.

شاید شما هم تا به حال با خود فکر کرده باشید که گارانتی به چه دردی می‌خورد یا اینکه تمام شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش به وقت نیاز زیر بار تعهدات خود نرفته و در هر صورت قصور را بر گردن استفاده کننده از گوشی‌ می‌اندازند تا شاید به این بهانه از تعمیر و یا تعویض گوشی معیوب خود شانه خالی کنند.

شاید بخشی از تحلیل‌های شما درست باشد، اما این روزها و با عرضه بیش از حد گوشی‌های قاچاق و شکل گیری برگه گارانتی‌های ۵۰۰‌تومانی در بازار معضل خدمات پس از فروش برای مصرف کنندگان بیش از پیش زیاد شده است.

درحالی که با افزایش تعرفه واردات تلفن همراه قیمت تمام شده برای شرکت‌های قانونی افزایش یافته است، اما این شرکت‌ها برای فعالیت و رقابت در این بازار ناسالم بدون متولی، جهت ارائه خدمات پس از فروش خود هیچ‌گونه مبلغ اضافی‌ای از مشتری اخذ نمی‌کنند. اما با این حال مخاطبان بازار حاضرند برای پرداخت رقمی‌کمتر از ۵ تا ۱۰‌هزار‌تومان کمتر از گوشی‌های قانونی، به سراغ فروشندگان قاچاق فروشی ‌برروند که با ارائه گارانتی‌های مجهول‌الهویه‌ای وعده خدمات پس از فروش طلایی و نقره‌ای و برنزی را به آن‌ها می‌دهند.

البته این تازه اول ماجرا است. اگر گذرتان به یکی از اتحادیه‌های مرتبط با تلفن همراه افتاده باشد، حتما شاهد صف‌های طولانی شاکیانی بوده‌اید که ۹۰‌درصد از آن‌ها تنها چند روز پس از خرید گوشی‌ با مشکل روبه‌رو شده و اما گارانتی‌های رنگارنگ غیرقانونی‌شان پاسخگوی مشکلات آن‌ها نیست.

بسیاری از فروشندگان گوشی با اولین مراجعه خریدارانی که با مشکل در گوشی خود روبه‌رو هستند، آن‌ها را به شرکت گارانتی کننده واگذار می‌کنند. شرکت‌هایی که عمدتا از فضا‌ها و امکانات غیراستانداردی استفاده می‌کنند که در واقع نه تنها نمی‌توانند مشکلات پیش روی مخاطبانشان را رفع کنند، بلکه عمدتا یا ایرادات را بر گردن مصرف کننده می‌اندازند و یا واردکننده گوشی را مسبب اصلی مشکلات می‌دانند. این شرکت‌ها با بیان اینکه فقط بحث تعمیر را در نوع گارانتی خود برعهده می‌گیرند، معتقدند که مشکلات اساسی را باید واردکنندگان یا مغازه‌هایی که گوشی از آن‌ها خریداری شده است، به عهده گیرند. این درحالی است که عمده محصولات و شاید بهتر است بگوییم تمام محصولات این مغازه‌ها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده و در حقیقت مصرف کننده نهایی هیچ وقت دستش به واردکنندگانی از این دست نخواهد رسید و در نهایت باید با ته مانده پس انداز خود به سراغ یک گوشی بسیار ارزان قیمت برود.

در حال حاضر تمامی‌گوشی‌های موجود در کشور با اندکی تفاوت قیمت (که آن هم به دلیل تعرفه واردات است) از سوی شرکت‌های رسمی‌وارد کننده گارانتی شده و خدمات پس از فروش درخور توجهی ارائه می‌کنند.

در این بین البته برندی همچون نوکیا به دلیل گستردگی محصولاتش در بازار بیشتر برای ارائه خدمات پس از فروش وقت و زمان و هزینه صرف کرده است.

این شرکت قرار است به زودی در مراکز خرید و فروش گوشی‌های تلفن همراه کیوسک‌های تشخیص اصالت گوشی‌های نوکیا از طریق بررسی شماره سریال را راه‌اندازی کند.

مدیران ایرانی نوکیا، تاسیس کیوسک‌های تشخیص اصالت گوشی در پاساژهای تلفن همراه را گام جدید و مهمی‌در جهت حمایت از حقوق مصرف کنندگان و راهنمایی آنان برای خرید گوشی‌های رسمی‌و قانونی نوکیا می‌دانند.

«علیرضا شفیع پور» مدیر ارشد نوکیا در ایران دراین باره می‌گوید: «نوکیا همواره به بازار موبایل ایران متعهد است و این تعهد نه تنها شامل ارائه مجموعه متنوعی از گوشی‌های موبایل برای هر سلیقه و قدرت خریدی بوده، بلکه در این میان استراتژی خدمات حمایت از مصرف کننده نوکیا در ایران نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با بیان اینکه گارانتی کشوری نوکیا یک گام اساسی در جهت یکسان سازی کیفیت خدمات پس از فروش برای کلیه خریداران گوشی‌های رسمی‌نوکیا است، ادامه داد: گوشی‌های نوکیا که با گارانتی رسمی‌در ایران عرضه می‌شود، به طور کلی دارای پشتیبانی از زبان فارسی هستند.

شفیع پور همچنین درباره عرضه گوشی‌های گارانتی دار تقلبی مشابه نوکیا در ایران گفت: با شرکت‌هایی که به جعل کارت گارانتی‌های نوکیا در بازار پرداخته‌اند، برخورد قانونی شده است.

هومن معصومی‌راد، مدیرخدمات پس از فروش نوکیا در ایران نیز یکی از خدمات بارز این برند را مرکز تلفن تماس به عنوان اصلی‌ترین نقطه تماس مصرف کنندگان ایرانی با نوکیا جهت سوال و کسب هرگونه راهنمایی راجع به گوشی‌ها عنوان می‌کند.

او گارانتی کشوری نوکیا در ایران را تنها معیار قانونی بودن گوشی اعلام کرد و می‌گوید: ما هرگز از حمایت و پشتیبانی مصرف‌کنندگان نوکیا دست بر نمی‌داریم و همواره در کنار آنان هستیم و این همراهی و حمایت از جعبه گوشی‌های موبایل آغاز می‌شود، به طوری که خریدار با مشاهده کارت گارانتی کشوری نوکیا می‌تواند از اصالت گوشی خود مطمئن شود و آن را از گوشی مشابه غیر قانونی‌اش تمیز دهد‌.

به گفته مدیرخدمات پس از فروش نوکیا‌، مصرف‌کننده می‌تواند با تماس با مرکز تماس نوکیا در ایران (۲۳۰۱۳) و با ارائه شماره سریال گوشی خود کاملا از اصالت گوشی مورد نظر اطمینان حاصل کند. وی با بیان اینکه سرویس پاسخگوی خودکار تشخیص اصالت شماره سریال توسط SMS از برنامه‌های نوکیا در آینده نزدیک است، گفت: پایگاه تماس نوکیا در ایران در کشور مالزی و شهر کوالالامپور قرار دارد که از طریق برقراری تماس از ایران به این مرکز وصل می‌شویم و پاسخگوی تمامی‌سوالات مشتریان هستیم.

معصومی‌راد ادامه داد: ایران به عنوان یکی از پرتماس‌ترین کشورهای خاورمیانه به این پایگاه به شمار می‌آید که طی یک سال سه‌هزار و پانصد تماس و طی یک ماه گذشته ۳۴۸ تماس به این پایگاه برقرارشده است.

معصومی ‌با اشاره به شرکت‌های عرضه‌کننده خدمات پس از فروش به مشتریان گفت: سه شرکت اتصالات‌، ایراتل و ایرانیان همراه سرویس در ایران تنها به عرضه سرویس خدمات پس از فروش می‌پردازد.

در مورد سایر برندهای موجود در بازار نیز شرکت‌های خوش نامی‌ در بخش ارائه خدمات پس از فروش فعالیت دارند. شرکت‌هایی همچون پارس مایکروتل برای ارائه خدمات پس از فروش گوشی‌های سامسونگ، سیتادل و پارس کامتل، ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش محصولات سونی اریکسون، پرشین‌تله‌کام ارائه دهنده خدمات پس از فروش گوش‌های اچ تی سی، فیتکو برای گوشی‌های موتورولا و پارس کامتل ارائه دهنده خدمات پس از فروش گوشی‌های ال‌جی.

به هر حال با توجه به آنکه نظارتی در بخش توزیع گوشی‌های قاچاق با گارانتی‌های مجعول در بازار وجود ندارد، بهتر است جلوی ضرر را گرفته و قید سود ۱۰‌هزار‌تومانی را زده و به سراغ گارانتی‌های قانونی بروید.