گوشی تلفن همراه به کمک نابینایان می‌آید

از زمان ابداع و عرضه گوشی تلفن همراه به عنوان یک وسیله همراه برای برقراری ارتباط و مکالمه تلفنی، تاکنون سرویس‌ها و قابلیت‌های کاربردی بسیار و جالب علاوه بر مکالمه، به عنوان وظایف این وسیله تعریف شده است که این بار دو نرم‌افزار جدید برای کمک به نابینایان معرفی شده است.

شرکت آمریکایی «آی‌ویزیت» نرم‌افزاری را با نام «سی اسکن» طراحی و ارائه کرده است که با استفاده از آن دوربین گوشی قادر به شناسایی همه اشیا و معرفی آن به فرد نابینا است.چنانچه هر وسیله یا شیئی در معرض دید دوربین گوشی تلفن همراه قراربگیرد یا اگر دوربین به سمت یک جسم هدف‌گیری شود، نرم‌افزار یاد شده، آن جسم را از طریق صوت معرفی می‌کند.یک دیتا بیس به نرم‌افزار تعریف شده کمک می‌کند تا اشیای مختلف را شناسایی کند. «آی‌ویزیت» مدعی است این دیتا بیس قابلیت آموزش پذیری دارد؛ همچنین احتمالا به کمک یک فرد دیگر هم نیازمند است. از دیگر قابلیت این نرم‌افزار، اسکن و خواندن لیبل (نوشته‌های) روی بطری یا شیشه‌های دارو برای نابینایان است.

دومین ابزار نرم‌افزار تعریف شده برای کمک به نابینایان بانام SeeStar؛ ابزار شناسایی مکان و محل است که همانند دو چشم یک کاربر عمل می‌کند.

این نرم‌افزار با تشخیص و تعیین مسیر و با استفاده از تصاویر تهیه و ارسال شده از طریق دوربین گوشی، مسیر را برای فردی که دچار مشکل بینایی است، تعریف و راهنمایی می‌کند.این نرم‌افزار به این منظور از برنامه‌ها و اطلاعات دیتا GPS و Google Maps برای کمک و راهنمایی به نابینایان کمک می‌گیرد.

این دو برنامه جدید با گوشی‌های دارای سیستم عامل ویندوز موبایل ۵ و قابلیت‌های بالاتر که مجهز به صفحه نمایش لمسی و قابلیت‌های ۳ G است، همخوانی دارند.