بازار دیجیتال- انگار رکود حاکم بر بازار کامپیوتر قصد ندارد دست از سر بازار بردارد و تدابیر و همچنین ترفندهای فعالان بازار برای پایان بخشیدن به این دوران تاکنون نتیجه‌ای نداشته است.

چرا که بر خلاف سال‌های گذشته که دوران رکود در بازار اواسط اردیبهشت‌ماه به پایان می‌رسید، امسال شاهد ادامه این روند تا اواسط خرداد ماه هستیم که البته فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند این رکود تا اوایل تابستان ادامه یابد. به همین دلیل برخی از فعالان بازار ادعا کرده‌اند در صورت ادامه این روند، دست از فعالیت کشیده و در بخش دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با اسماعیلی یکی از فروشندگان پاساژ پایتخت داشتیم که می‌خوانید.

برخی از فعالان بازار ادعا کرده‌اند به درازا کشیده شدن دوران رکود در بازار کامپیوتر و همچنین افزایش مالیات‌ها باعث شده آنها تصمیم بگیرند دست از فعالیت بکشند و در بخش دیگری سرمایه‌گذاری کنند. آیا این ادعا صحت دارد؟

بله. بازار کامپیوتر روزهای بی‌رونقی را می‌گذراند و بسیاری از کسبه طی این مدت نه تنها سود نکرده‌اند؛ بلکه متضرر هم شده‌اند. زیرا قیمت رایانه و تجهیزات آن به شدت سیر نزولی دارد و گاه شاهدیم در هفته دو تا سه بار قیمت‌ها کاهش می‌یابد. با توجه به این موضوع کالاهای بسیاری از فروشندگان که قبلا با قیمت بالا خریداری شده بود و به علت عدم فروش و ورود مدل‌های جدید با افت قیمت مواجه شده بودند، بدون متقاضی در فروشگاه‌ها انبار شد و این موضوع باعث ضرر فروشندگان شد. در نتیجه فعالان این حوزه تصمیم گرفتند در بخش دیگری سرمایه‌گذاری کنند که البته این موضوع باعث می‌شود بازار کامپیوتر محدود شده و قیمت‌ها بالا رود.

این تغییر حوزه فعالیت تا چه حد جدیت دارد؟ آیا این ترفندی دیگر از جانب فروشندگان برای جذب مشتریان به بازار نیست؟

خیر. برخی از فعالان بازار در تصمیم خود جدی هستند. اگر سری به فروشگاه‌ها بزنید متوجه می‌شوید بسیاری از فروشگاه‌ها اقدام به حراج اجناس خود کرده‌اند و در فکر سرمایه‌گذاری در بخش دیگری هستند.