تلفن‌های هوشمند فرمانبردار در راهند

یک شرکت ساخت نرم‌افزار تشخیص گفتار با همکاری سازندگان تراشه روی فعال کردن این نرم‌افزار در تلفن‌های همراهی که در حالت غیرفعال قرار دارند، همکاری می‌کند تا وقتی فرمانی را به تلفن منتقل می‌کنیم حتی در حالت غیرفعال نیز آن را اجرایی کند. به گزارش مهر، ولاد سجنوها مسوول بخش فناوری ارتباطات اظهار کرد که شرکت نوانس «Nuance» با همکاری چند شرکت سازنده تراشه که فعالانه درباره تحقق فعال کردن این تراشه در حال غیرفعال فکر می‌کنند همکاری می‌کند. شرکت نوانس مستقر در ماساچوست درحال بررسی بازار بهتری برای نرم‌افزار تشخیص گفتار است که در سال‌های اخیر با قابلیت‌های صدا محور شدن تلفن‌های هوشمند از اهمیت بسیاری برخوردار شده است، برای مثال این تلفن‌ها از این توانایی برخوردارند که با صدای کاربر برای مثال وضعیت هوا را بررسی کرده یا یک رستوران ژاپنی را پیدا کنند. شرکت نوانس برنامه اجرایی کمک مجازی به نام «برو اژدها» (Dragon Go) طراحی کرد و بسیاری اعتقاد دارند که این نرم‌افزار صدای نرم‌افزار فرمان صوت اپل را که با عنوان Siri کار می‌کند فراهم کرده است.

سجنوها اعتقاد دارد که ظرف یک یا دوسال قادر خواهید بود با تلفن خود صحبت کنید، درحالی که تلفن در حال غیر فعال یا حالتی که باطری را ذخیره می‌کند، صفحه آن خاموش است و برای مثال می‌توانید از تلفنی که روی میز قرار داده‌اید پرسش‌هایی را چون قرار ملاقات بعدی من چه زمانی است، یا اینکه وضعیت آب و هوا در این تاریخ چیست مطرح کرده و تلفن نیز صدای شما را حین صحبت تشخیص داده، فعال می‌شود و درخواست را انجام می‌دهد. وی افزود: درحال حاضر تنها روشن کردن صفحه دستگاه یا به عبارت دیگر فعال کردن آن مشکل اولیه است، بنابراین پیشرفت ما در این زمینه به آرامی درحال انجام است تا این مشکلات از سر راه برداشته شوند.

وی همچنین انتظار دارد که پیشرفت‌ها برای دستگاه موبایل برای گوش کردن به یک صدای نامفهوم و همچنین تشخیص صدای کاربر برای اجرایی کردن فرمان‌های خواسته شده نیز قابل تحقق باشد. اما از سوی دیگر این شرکت هشدار داده است که پس از ارائه این فناوری سازندگان نرم‌افزارها باید مراقب باشند که خدمات آنها ترسناک یا آزاردهنده نباشد. مساله حریم خصوصی و امنیت نخستین دغدغه‌هایی هستند که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرند.