کاهش حجم واردات لپ‌تاپ به کشور

دنیای‌اقتصاد- این روزها با توجه به مشکلاتی که واردکنندگان کالاهای کامپیوتری با آن مواجه هستند، شاهد کاهش میزان واردات در زمینه لپ‌تاپ و سایر اقلام کامپیوتری هستیم. به گفته واردکنندگان، میزان واردات انواع لپ‌تاپ طی شش ماه اخیر و به ویژه دو ماه گذشته در حد چشمگیری کاهش یافته است. برخی از کارشناسان بازار میزان کاهش حجم واردات لپ‌تاپ طی ماه‌های گذشته را در حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد و گروهی به کاهش حجم واردات در حد کمتری معتقدند.

اما میرمهدی رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران به موبنا اعلام کرده است که حجم واردات انواع لپ‌تاپ نسبت به مدت مشابه در سال قبل در حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است. به گفته وی، کاهش واردات این کالا در حالی است که براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در پنج ماهه نخست امسال میزان واردات لپ‌تاپ به کشور از لحاظ وزنی نزدیک به ۲۷ درصد و از نظر ارزشی بیش از ۱۰ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین افزود: دو برابر شدن نرخ ارز واردات این کالای ارتباطی و دیجیتالی را به طور چشمگیری کاهش داده است. میرمهدی همچنین به موبنا گفته است، با شرایط ایجاد شده بیشتر کاربران این کالای دیجیتالی برای خرید کامپیوتر، لپ‌تاپ و انواع سخت‌افزار دست نگه داشته و برای خرید تردید دارند، چرا که قیمت این وسیله ارتباطی هر روز در

حال تغییر است.