با ادامه تاخیر واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول، عدم ترخیص یکی‌ از محموله‌های سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در گمرک این تاخیر را با مشکل بیشتری مواجه ساخته است. به گزارش فارس یکی از دلایل اصلی تاخیر واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در برخی از استان‌ها و به‌ویژه تهران، عدم ترخیص یکی از محموله‌های تجهیزات سیم‌کارت‌های اعتباری در گمرک است.

تاخیر در واگذاری سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در تهران حتی به ۲ماه نیز رسیده است و در این بین مسوولان شرکت مخابرات ایران در توجیه این امر استقبال فراوان و عدم پیش‌بینی این میزان تقاضا را دلیل اصلی این تاخیر‌ها بیان می‌کنند. این در حالی است که مسوولان مخابرات ایران می‌توانند حداقل در تهران که تقاضا بیش از توان مخابرات است، ثبت‌نام را به‌صورت موقت قطع کنند.

کاهش تعرفه تنها راه مبارزه با قاچاق

رییس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، معتقد است که وزارت صنایع و معادن، باید نسبت به تعرفه واردات گوشی تلفن همراه بررسی مجدد داشته باشد.ابراهیم درستی، در گفت‌وگو با سیتنا، اظهار داشت: قطعا تصمیم مسوولان مبنی بر لغو طرح رجیستری، بسیار درست و منطقی بوده است، ولی برای جلوگیری از قاچاق، باید تعرفه واردات گوشی تلفن همراه نیز به صورت معقول تعدیل شود. وی با اشاره به برخی پژوهش‌ها و تجربه بازار افزود: تنظیم و جلوگیری از بازار نابسامان گوشی تلفن همراه با تعرفه ۲۰ تا ۱۵‌درصدی امکان‌پذیر است. درستی هشدار داد: اگر تعرفه واردات گوشی تلفن همراه کاهش نیابد، روند قاچاق گوشی تلفن همراه همچنان روبه افزایش خواهد بود. وی تنها راه جلوگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه به داخل کشور را «کاهش منطقی تعرفه» ارزیابی کرد و گفت: در صورتی که تعرفه گوشی به همین شکل باقی بماند، نه تنها حق و حقوق مصرف‌کنندگان ضایع می‌شود، بلکه وضعیت بازار همچنان نابسامان خواهد ماند.

بوروکراسی اداری بزرگترین مشکل همراه اول

مدیرعامل شرکت ارتباطات سیار بزرگترین مشکل توسعه شبکه ارتباطات سیار را بوروکراسی اداری ارزیابی کرد. وحید صدوقی، به موبنا گفت: توسعه شبکه همراه کشور نیازمند به هماهنگی‌های مختلف با دستگاه‌های گوناگون دولتی و خصوصی در سطح بسیار بالا است. وی ادامه داد: در شرایط فعلی شرکت ارتباطات سیار شاید دارای بیش از ۱۵ سایت بوده که نزدیک به ۲سال برق این سایت‌ها تامین نشده است. وی با بیان این که توسعه شبکه تلفن همراه کشور با مشکلات بسیار کار خود را پیش می‌برد، ادامه داد: امیدوار هستیم با خصوصی شدن شرکت این مشکلات در مسیر توسعه برطرف شود.

تعرفه‌ جدید به‌نام کردن سیم‌کارت اعتباری دولتی

مدیرکل امور بازاریابی شرکت ارتباطات سیار گفت: با توجه به ضرورت تسهیل و تسریع در ارائه‌ خدمات به مشترکان سیم‌کارت‌های اعتباری دولتی در سراسر کشور، از طریق دفاتر خدمات ارتباطی، پیشنهاد تعرفه‌ جدید به نام کردن و سند زدن جهت بررسی و تصویب به مجمع مخابرات ارسال شد. سیدتحسین عادلی به ایسنا گفت: به نام کردن و سند زدن سیم‌کارت‌های دائمی اپراتور اول توسط ۲هزار دفتری که در کشور وجود دارد، انجام می‌شود اما در رابطه با سیم‌کارت‌های اعتباری، این کار تنها در ۸ مرکز دولتی که در تهران وجود دارد و یک مرکزی که در هر استان وجود دارد، انجام می‌شود؛ بنابراین بحث گستردگی نقاط ارائه خدمات در این زمینه از مواردی است که باید به آن توجه شود.