ورود دستگاه‌های چندکاره بازار اسکنرهای تک کاره را به رکود کشید

بازار دیجیتال- اسکنر یکی از تجهیزات جانبی کامپیوتر است که طی سال‌های اخیر استفاده از آن تا حدود زیادی عمومی‌تر شده است. امروزه کاربرانی که با تصاویر سر و کار دارند و به نشر حرفه‌ای تصاویر یا متون علاقه‌مند هستند، می‌توانند با استفاده از این دستگاه تصویر یا متن مورد نظر را اسکن کرده و پس از ایجاد محتوای دیجیتال، با به کارگیری نرم‌افزارهای ویرایش تصویر، عملیات دلخواه را روی تصاویر انجام دهند.

امکان ارسال عکس‌هایی که توسط دوربین‌های معمولی گرفته شده برای دوستان از طریق پست الکترونیکی، تهیه نسخه دیجیتال از اطلاعات و... نیز از اموری هستند که به وسیله این کالا می‌توان انجام داد.

طبق اعلام فروغی،‌ یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در پاساژ پایتخت، امروزه اسکنر در مدل و مارک‌های مختلفی چون epson، canon، HP، plustek و... در بازار موجود است و به طور متوسط قیمتی حدود ۴۰ تا ۲۰۰هزار تومان دارد.

به گفته وی، اسکنرهای حرفه‌ای نیز در بازار موجودند که قیمتی بین ۵۰۰هزار تا یک‌میلیون تومان و گاه بیشتر دارند.

این فروشنده مدل DR-۱۲۱۰C را یکی از اسکنرهای گران قیمت canon معرفی کرد که قیمتی حدود ۴۷۰هزار تا ۴۹۰هزار تومان دارد.

نورسته، یک فروشنده دیگر از فروش پایین اسکنرهای تک کاره موجود در بازار خبر می‌دهد و می‌گوید با عرضه دستگاه‌های چند منظوره به بازار که علاوه بر انجام عملیاتی چون چاپ، کپی و فاکس قابلیت استفاده به عنوان اسکنر را نیز دارند، فروش دستگاه‌های تک کاره تا حدود زیادی کاهش یافته است.

وی همچنین به ثبات نسبی قیمت این کالا طی یک سال اخیر اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش فروش این کالا، شاهد تغییر قیمتی در این زمینه نبوده‌ایم.

وی همچنین معتقد است که برخی از فروشندگان برای جلوگیری از انبار شدن کالاهای خود ناچارند اسکنرهای خود را با تخفیف به فروش برسانند.

مادیران و کانولا از نمایندگی‌های فروش اسکنرهای EPSON، Plustek و canon نیز ضمن ثبات قیمت اسکنرهای این برند از افت آمار فروش این کالا طی سال گذشته خبر دادند.