کاهش فروش جهانی رایانه‌های شخصی

فروش جهانی رایانه‌های شخصی در سه ماه نخست سال میلادی جاری ۱/۸درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین کاهش به ثبت رسیده از سوی موسسه پژوهشی iSuppli طی هفت سال گذشته است.

بر اساس گزارش iSuppli فروش جهانی رایانه در سه ماه اول سال ۲۰۰۹ به ۵/۶۶میلیون دستگاه رسید که ۱/۸درصد نسبت به ۳/۷۲میلیون دستگاه به فروش رفته در مدت مشابه در سال ۲۰۰۸ و ۴/۱۴درصد نسبت به ۶/۷۷ میلیون دستگاه به فروش رفته در سه ماه آخر سال ۲۰۰۸ کاهش داشت.

رایانه‌های رومیزی با ۲۳‌درصد کاهش فروش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بدترین کاهش فروش را تجربه کردند در حالی که نوت‌بوک‌ها در مقایسه با مدت مشابه ۱۰‌درصد افزایش فروش داشتند. هیولت پاکارد برای یازدهمین سه ماه متوالی با سهم بازار ۷/۱۹‌درصد، بزرگ‌ترین فروشنده رایانه‌ باقی ماند، اما فروشش نسبت به مدت مشابه سال گذشته در ۱۳‌میلیون دستگاه ثابت ماند. فروش دل که دومین سازنده بزرگ رایانه‌ جهان است در مقایسه با ۸/۱۰میلیون دستگاه در طول سه ماه نخست سال ۲۰۰۸ به ۸/۸میلیون دستگاه کاهش یافت و سهم بازار این شرکت را به ۲/۱۳‌درصد تنزل داد. ایسر، لنوو و توشیبا با سهم بازار ۱/۱۱‌درصد، ۷/۶‌درصد و ۲/۵‌درصد باقی بازار یارانه‌ را در اختیار داشتند. طبق برآورد iSuppli، نت‌بوک‌ها ۱۴‌درصد از فروش نوت بوک‌ها را در سال میلادی جاری تشکیل می‌دهند که نسبت به ۹‌درصد در سال ۲۰۰۸ افزایش نشان می‌دهند.