گردشگری تکنولوژی در سراشیبی

ندا لهردی

روز جهانی گردشگری هم مثل تمام روزهای دیگر خیلی زود گذشت و به فردا تبدیل شد تا یادمان بماند که زمان فاصله‌های طی شدنی‌اند. بهانه اما به روز یکشنبه گذشته برمی‌گردد که نام روز جهانی گردشگری را بر پیشانی دارد. خیلی ساده‌تر از آنچه بخواهیم فکر کنیم، بهتر است بگوییم که این روزها دیگر همه چیز حتی گردشگری هم قلمرو خودش را در صنعت تکنولوژی دارد که البته این موضوع به خاطر گستره وسیع تکنولوژی و نفوذ سریع آن به حوزه‌های مختلف است. این همان بهانه‌ای است که قرار است جایگاه تکنولوژی و ارتباطات پیشرفته امروزی را در صنعت توریسم برایمان مشخص کند.

گردشگری مجازی

گردشگری الکترونیک یا همان سیر و سفر با کلیک احتمالا دیگر برای اغلب ما موضوعی ناشناخته و دور از ذهن نیست. راه‌اندازی وب‌سایت‌های گردشگری مجازی متفاوت در کشور نشان از پذیرفته شدن این موضوع در میان افراد مختلف دارد.

با این همه اما شاید بد نباشد که یک بار دیگر هم تاکید کنیم که گردشگری مجازی نه تنها در کشور ما بلکه در سطح جهان هم در واقع صنعتی جدید است که شاید عمر آن حتی به ۲۰ سال هم نرسد. با این حال اما گردشگری مجازی حضور در سرزمین دیجیتالی اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر شبکه گسترده جهانی را برای طرفدارانش معنا کرده و امکان مشاهده اطلاعات صوتی، تصویری و متنی را از دنیای فیزیکی اطراف در اختیارمان می‌گذارد تا به این ترتیب یک گردشگر بتواند با حداقل امکانات، هزینه کم و حتی دانشی نه چندان زیاد اما با یک برنامه مشخص و از پیش تعیین شده، به مناطق مختلف دنیا سفر کند. وجود بیش از ۲۵۶ هزار سایت گردشگری مجازی در فضای اینترنت در حقیقت اهمیت این صنعت جدید و محبوبیت آن را در میان مردم امروزی نشان می‌دهد.

تماشای گوریل‌ها در دنیای مجازی

برگزاری تورهای مجازی در سال‌های اخیر رونق قابل‌توجهی پیدا کرده است تا جایی که دیگر اغلب کشورها با جاذبه‌های گردشگری متنوع به سمت برگزاری این تورها رو آورده‌ و هر روز امکانات جدیدی را برای جذب گردشگران مجازی به آنها اضافه می‌کنند. با این اوصاف تنها با کمک تصاویر ویدئویی و عکس‌های سه‌بعدی گردشگران می‌توانند با دنیای ناشناخته پیش رویشان به راحتی آشنا شوند.

این شیوه جدید گردشگری حالا دیگر آنقدر در میان افراد مختلف پذیرفته شده است که این افراد ممکن است صدها‌دلار هزینه و ساعت‌ها وقتشان را برای آن صرف کنند. جالب است بدانید که یکی از معروف‌ترین سایت‌های گردشگری در طول تنها یک سال تا ۲۰۰۰ نفر به بازدیدکنندگان و گردشگران مجازی خود افزوده است.

با این اوصاف شاید دیگر برای هیچ کدام از ما عجیب نباشد که بدانیم جاذبه‌های گردشگری عجیب و غریبی مانند گوریل‌ها هم دیگر این روزها راه دنیای مجازی و گردشگری از همین جنس را در پیش گرفته‌اند. به این ترتیب بهتر است بدانید که برای کشوری مانند «اوگاندا» حیوانات نایاب و متفاوت به خصوص گوریل‌های بزرگ و جالب، جاذبه‌های گردشگری آن به حساب می‌آیند. درست به این دلیل جای تعجبی نیست که تماشا و تعقیب و گریز گوریل‌های اوگاندایی که برای بسیاری از مردم جهان جالب است، حالا دیگر به صورت آنلاین هم در دسترس گردشگران و علاقه‌مندان قرار بگیرد.

این خبر جالب را دولت اوگاندا درست در روز یکشنبه و روز جهانی گردشگری به صورت رسمی اعلام کرد. این در حالی است که جست‌وجوی گوریل‌ها در پستی و بلندی‌های این کشور معمولا به انرژی، توانایی جسمی و صبری متناسب با این کار نیاز دارد که در برخی از موارد به شکل فیزیکی برای بعضی از گردشگران امکان‌پذیر نیست. با ایجاد سایت‌های گردشگری برای این کار دیگر این دسته از گردشگران هم می‌توانند به راحتی از تعقیب و گریز گوریل‌های اوگاندایی لذت ببرند. بر اساس تحقیقات، در حال حاضر تنها ۷۲۰ گوریل کوهستانی در دنیا باقی مانده‌اند که بیشترین تعداد آنها در اوگاندا ساکنند و جالب‌تر آنکه بازدید از این گوریل‌ها در سال گذشته میلادی درآمدی برابر ۲۲۵ میلیون‌دلار را نصیب دولت اوگاندا کرده است. در واقع هزینه بازدید و جست‌وجوی این گوریل‌ها برای هر نفر برابر ۵۰۰‌دلار است. حالا اما گردشگران مجازی می‌توانند با کمترین وقت، انرژی و هزینه کمتر و در حدود تنها ۲۰۰‌دلار به این کار جالب بپردازند.

رکود در نمایشگاه‌های تکنولوژی

هرچند دنیای تکنولوژی‌، ناشناخته‌ها و تازه‌هایش همیشه برای اغلب افراد جذابیت دارد و می‌تواند حتی نظر عوام را هم به خودش جلب کند، اما همیشه یک بهانه مانند نمایشگاه می‌تواند این افراد علاقه‌مند از نقاط مختلف جهان را دور هم جمع کند. شاید ایده برگزاری و برپایی نمایشگاه‌های تکنولوژی و لوازم مصرفی دیجیتال و الکترونیکی هم از همین موضوع سرچشمه گرفته باشد. درست به همین دلیل هم هست که از سال‌های نه چندان دور نمایشگاه‌های مختلفی در زمینه تکنولوژی و صنایع و محصولات وابسته به آن در کشورها و شهرهای متفاوت جهان برگزار می‌شود و اتفاقا بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان بسیاری را هم به خودشان جلب کرده‌اند.

در این میان اما نمایشگاه سبیت (CeBIT) در واقع بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد IT و تکنولوژی در جهان است که هر سال در شهر هانوفر کشور آلمان برگزار می‌شود. این نمایشگاه اولین بار در سال ۱۹۹۵ در زمینی به مساحت ۴۵۰ هزار متر مربع با گنجایش بیش از ۶۱۱۱ شرکت‌کننده و بیش از ۷۵۵ هزار نفر بازدیدکننده برگزار شد تا نظر همه مردم جهان را به خودش جلب کند. این نمایشگاه در سال‌های بعد هم توانست تعداد زیادی از شرکت‌ها و بازدیدکنندگان از سرتاسر جهان را به شهر هانوفر بکشاند.

این در حالی است که گویا رکود اقتصادی اخیر روند رو به رشد این نمایشگاه را تا حد قابل توجهی کند و حتی متوقف کرده است تا به این ترتیب مهم‌ترین رویداد تکنولوژی هر سال که می‌توانست گردشگران

بسیاری را هم از نقاط مختلف دنیا جذب کند، راه سراشیبی رکود را در پیش بگیرد.

نگاهی گذرا به آمار مربوط به تعداد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان و حتی شرکت‌های بزرگ حاضر در نمایشگاه سبیت در چند سال گذشته می‌تواند این رکود را مشخص کند.

بر اساس اعلام مسوولان این نمایشگاه، در نمایشگاه سبیت ۲۰۰۸ حدود ۵ هزار و ۸۵۰ شرکت‌کننده از ۷۷ کشور دنیا همراه با حدود ۴۹۵ هزار نفر بازدیدکننده از سرتاسر جهان از این رویداد بزرگ استقبال کردند. این در حالی است که نمایشگاه سبیت ۲۰۰۹ که در مرکز نمایشگاهی «دویچه مسه‌ای جی» با ظرفیت بیش از ۲۸۰۰۰ شرکت‌کننده و ۲/۵‌میلیون نفر بازدیدکننده تنها توانست ۴۳۰۰ شرکت‌کننده را از ۶۹ کشور جهان به حضور در این رویداد با اهمیت جذب کند تا رکود ۲۵‌درصدی را نسبت به نمایشگاه سال ۲۰۰۸ تجربه کند. غیبت شرکت‌های بزرگی که در سال‌های اخیر در این نمایشگاه حضور داشتند هم نکته قابل‌توجهی است که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت.

... و تعطیلی یک نمایشگاه IT

نمایشگاه‌های IT هر چند هم که کوچک بوده و فراگیری اندکی در حد کشورهای همسایه و منطقه داشته باشند، اما آنقدر اهمیت دارند که بتوانند نشانه پیشرفت و توسعه یک کشور در زمینه تکنولوژی و صنعت IT باشند. در واقع به همین دلیل هم هست که تعطیلی یک نمایشگاه تکنولوژی می‌تواند عنوان یک خبر بسیار ناگوار را در این حوزه داشته باشد. رکود و بحران اقتصادی این روزها اما دیگر این خبرها را به اخبار عادی روزانه تبدیل کرده است. با این همه اما خبر تعطیلی بزرگ‌ترین نمایشگاه تکنولوژی بلغارستان برای طرفداران این صنعت همچنان ناگوار است.

به این ترتیب، برگزاری نمایشگاه کامپیوتر، نرم‌افزار، اینترنت، ارتباطات، شبکه‌ها و دیگر حوزه‌های تکنولوژی این کشور با نام Bait Expo ۲۰۰۹ که قرار بوده در روزهای ۲ تا ۶ ماه دسامبر آینده برگزار شود، درست به خاطر رکود اقتصادی جهانی لغو شد. این نمایشگاه که از طرف بنیاد فناوری اطلاعات بلغارستان (BAIT) برگزار می‌شود، از سوی همین بنیاد هم لغو شد. «تئودور زاهوف» مدیر این بنیاد در این مورد می‌گوید: «دلیل این تصمیم به تاثیر منفی بحران اقتصادی جهانی بر تجارت IT بلغارستان و کشورهای همسایه مربوط است تا جایی که شرکت‌های فعال در این حوزه دیگر استطاعت مالی شرکت و حضور در این نمایشگاه را ندارند. با این اوصاف ترجیح دادیم برگزاری این نمایشگاه را لغو کرده و به برپایی بهتر آن در سال آینده میلادی فکر کنیم.»

با این همه اما مسوولان نمایشگاه Bait Expo ۲۰۰۹ همراه با لغو برگزاری این نمایشگاه، کار تحقیق روی شرکت‌هایی را که تمایل و امکان حضور در نمایشگاه Bait Expo ۲۰۱۰ را دارند، آغاز کرده‌اند تا نمایشگاه سال آینده به تعطیلی نرسد.