بازار دیجیتال- مبارزه با قاچاق گوشی با توجه به اینکه حدود ۸۰ درصد بازار گوشی را نمونه‌های قاچاق تشکیل داده‌اند موضوعی است که مدت‌ها است در مورد آن بحث می‌شود و راهکارهایی نیز برای آن ارائه شده است. اما با توجه به وضعیت بازار، به نظر می‌رسد این راهکارها چندان کارآمد نبوده‌اند. برخی از فعالان بازار معتقدند، قاچاق آنقدر در زمینه قاچاق قوی ظاهر شده است که توان مقابله با آن وجود ندارد و گروه دیگر از تصمیمات و راهکارهای مقطعی و زودگذر می‌گویند. در این رابطه گفت‌وگوی کوتاهی با رهنما، یکی از فعالان بازار گوشی تلفن همراه داشتیم که می‌خوانید:

این اواخر شاهد اقدامات جدیدی برای مقابله با گوشی‌های قاچاق موجود در بازار بودیم، آیا این اقدامات نتیجه‌ای داشت؟

خیر. زیرا این اقدامات تنها در یک دوره کوتاه صورت گرفت و چندان هم کارآمد نبود. برخی از فعالان بازار که به خرید و فروش گوشی‌های قاچاقی می‌پرداختند تنها چند روز از ترس ماموران دست از کار کشیدند، ولی دوباره آش همان است و کاسه هم همان.

یعنی نظارت و بگیر و ببند در پاساژ علاءالدین تنها در مدت کوتاهی صورت گرفت و بازار مجددا وضعیت قبلی را دارد؟

همان زمان بگیر و ببندها هم بازار تغییر چندانی نکرده بود و تنها برخی از فروشگاه‌ها تعطیل و برخی پلمب شدند. ولی به طور کلی این اقدامات تاثیر چندانی در روند خرید و فروش گوشی‌های قاچاقی نگذاشت.

به نظر شما علت چیست؟

فروشندگان بازار دیگر به این بازرسی‌های گاه و بی‌گاه عادت کرده‌اند و این اقدامات نمی‌تواند تاثیری در کاهش عرضه گوشی‌های قاچاق داشته باشد. به نظر من باید از ریشه این مساله را بررسی کرد و این اقدامات مقطعی چندان کارآمد نیست.