تقاضای عاجل شرکای چینی گوگل از غول اینترنتی

گروهی از شرکای گوگل در چین با ارسال تقاضای پرحرارتی به غول اینترنتی، با بیان این که درصورت تعطیلی موتور جست‌وجوی این شرکت کسب و کار آن‌ها به خطر می‌افتد، خواستار اطلاع از نحوه جبران ضررشان شدند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، در این نامه تاکید شده که گوگل به فروشندگان تبلیغاتش در چین از زمان اعلام تصمیمش در مورد خروج احتمالی از این کشور هیچ گونه راهنمایی ارائه نکرده است، در حالی که این شرکت‌ها شاهد افت کسب و کارشان بوده و نگرانند درصورت خروج گوگل با ورشکستگی روبه‌رو شوند.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، این نامه که در آن فهرست ۲۷ فروشنده تبلیغات گوگل در چین به چشم می‌خورد، به جان لیو ارسال شده که مدیر گروه فروش گوگل بوده و بر فعالیت‌های این شرکت در چین نظارت می‌کند.

در این نامه از گوگل خواسته شده توضیح دهد در صورتی که بخواهد چین را ترک یا سایت Google.cn را ترک کند، با فروشندگان چگونه برخورد خواهد شد. یک سخنگوی گوگل با تایید دریافت این نامه اعلام کرد که این شرکت در حال بازبینی آن است.

این اقدام در بحبوحه افزایش نشانه‌ها از احتمال تعطیلی موتور جست‌وجوی چینی گوگل صورت می‌گیرد و از عدم اطمینان میان کاربران اینترنتی و شرکای چینی گوگل در مورد نتیجه آن حکایت دارد.

گوگل به دنبال حملات اینترنتی که از چین علیه شبکه‌اش انجام گرفته و به سرقت مالکیت معنوی این شرکت منتهی شده بود، در ماه ژانویه اعلام کرد به سانسور نتایج جست‌وجوی سایت چینی‌اش خاتمه می‌دهد و تهدید کرد در صورت ادامه سانسور به فعالیتش خاتمه داده و ممکن است چین را ترک کند.

این شرکت از آن زمان به فیلتر نتایج جست‌وجو در Google.cn ادامه داده اما مقامات آن وعده داده‌اند که به‌زودی تصمیم در مورد فعالیت در چین را اعلام می‌کنند.