م.ر.بهنام رئوف
بازار تلفن همراه همچنان در رکود به سر برده و نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته خود با کاهش فروش همراه است، هرچند که تا پیش از این فروشندگان تلفن همراه فصل امتحانات و به دنبال آن بازی‌های جام جهانی را عامل این کسادی بازار عنوان می‌کردند، اما آنطور که از شواهد امر پیدا است و بنا بر پیشگویی‌های کارشناسان بازار که این روزها بیشتر رنگ و بوی واقعیت گرفته است، بازار این کالای ارتباطی به حد اشباع خود رسیده و از این پس روزهای کم‌رونقی را سپری خواهد کرد. شاید برآیند همین عوامل باشد که باعث شده این روزها فروشندگان تلفن همراه به کاهش قیمت‌های محصولات خود رو آورند.

قیمت‌ها کاهش می‌یابد
برخی از فروشندگان از پیش‌بینی کاهش بهای این کالای ارتباطی طی هفته‌های آینده خبر می‌دهند.
اصغریان یکی از فروشندگان علاء‌الدین در این باره می‌گوید: سیر نزولی قیمت تمامی گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار از اوایل سال‌جاری شروع شده و این در حالی است که با آغاز جام جهانی فوتبال میزان تقاضا برای این کالای ارتباطی به طور چشمگیری کاهش یافته است. وی افزود: با استمرار نبود تقاضای چندان برای گوشی‌های گارانتی دار و بدون گارانتی، این کالا با کاهش قیمت اندک در سطح بازار عرضه می‌شود. یکی دیگر از فعالان بازار نیز با تایید این خبر می‌گوید: کاهش نقدینگی مردم از جمله دلایلی است که به بی‌رونقی بازار این کالای ارتباطی دامن زده است.
پیام نظری با بیان این مطلب می‌گوید: عرضه گوشی‌های جدید از برندهای مختلف نیز به رونق و افزایش خریداران به این بازار کمکی نکرده است. وی افزود: تا پایان تابستان روزهای پررونقی برای این بازار پیش‌بینی نمی‌شود؛ چرا که با شروع ماه مبارک رمضان نیز میزان مراجعه‌کنندگان برای این کالا به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
روزهای خوش سونی اریکسون
بر اساس گزارش‌های تحقیقات بازار که برخی از آمار و ارقام آن به تازگی از سوی نمایندگان قانونی برندهای مختلف اعلام شده و به نظر می‌رسد که تمامی رقبای بازار نیز نسبت به این آمار متفق‌القول باشند، هم‌اکنون نوکیا نزدیک به ۴۳ درصد از بازار ایران را در اختیار خود داشته و به دنبال آن سونی اریکسون جایگاه دوم بازار، ال‌جی سوم و سامسونگ و اچ‌تی‌سی در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفته اند.
با این حال، اما آنچه از سوی فروشندگان بازار اعلام می‌شود، این روزها گوشی‌های سونی اریکسون بیشترین توجه را در بین کاربران به خود اختصاص داده است. شاید این امر به دلیل عرضه گوشی‌های جدید از سوی این برند در بازار باشد که عمدتا هم قیمت آنها زیر 300 هزار تومان است. به گفته فروشندگان بازار با ورود گوشی‌های لمسی از سوی سونی اریکسون به بازار بسیاری از کاربران قدیمی این برند به تعویض گوشی‌های کهنه خود با این تکنولوژی نسبتا جدید روی آورده‌اند.
در این بین VIVAZ و گوشی‌های خانواده Xperia بیشترین توجه را از سوی کاربران این برند به خود اختصاص داده‌اند. در کنار این دو گوشی Yari و ELM نیز در رده پرفروش‌ها قرار گرفته‌اند. گوشی‌های VIVAZ و YARI سونی اریکسون به ترتیب به بهای ۳۸۵ و ۲۰۰ هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. VIVAZ از امکاناتی نظیر صفحه نمایش لمسی ۲/۳ اینچی، جک صوتی ۵/۳ میلی‌متری، قابلیت ارتقای حافظه داخلی تا ۳۲ گیگابایت و دوربین عکاسی و فیلمبرداری هشت مگاپیکسلی بهره می‌برد.
صفحه نمایش 4/2 اینچی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ، قابلیت ارتقای حافظه داخلی تا 16گیگابایت، دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی نیز از ویژگی‌های گوشی YARI سونی اریکسون به شمار می‌آید.
گوشی‌های G۷۰۰،وX۱ و ELM سونی اریکسون به ترتیب به بهای ۱۴۰، ۳۳۰ و ۱۹۵هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد و به عنوان پرفروش‌های این برند محسوب می‌شوند.
بر همین اساس فروشندگان سونی اریکسون از افزایش تقاضا برای گوشی ELM این برند در سطح بازار تلفن همراه خبر می‌دهند.
این گوشی که به تازگی وارد بازار کشور شده با قیمت فروش ۱۹۵ هزار تومانی توانسته از تقاضای بالایی در میان مشتریان برخوردار شود. این گوشی ۹۰ گرمی در ابعاد ۱۴ در ۴۵ در ۱۱۰ میلی‌متر ساخته شده است. قاب پشت گوشی دارای کمی انحنا است که کار با آن را آسان تر می‌کند و نمای خاصی به آن می‌دهد. گوشی کوچک ELM به راحتی در جیب و کیف جا می‌گیرد و در ساختار گوشی از مواد با کیفیت استفاده شده است. بخش عمده وزن گوشی در پایین آن متمرکز شده است که به در دست گرفتن راحت و تایپ کردن آسان کمک می‌کند. گوشی ELM بخشی از سری GreenHeart سونی اریکسون است که از مواد پلاستیکی قابل‌بازیافت تهیه می‌شود که خطر کمی برای محیط دارد. بسته‌بندی آن نیز سازگار با محیط زیست و قابل‌بازیافت است. در ساختار گوشی ELM از آلومینیوم و مواد پلاستیکی مات استفاده شده که اثر انگشت را نشان نمی‌دهد و این ساختار با شکل منحنی آن تناسب دارد. لنز دوربین پنج مگاپیکسلی به همراه فلش LED و بلندگو در قاب پشت گوشی تعبیه شده است. باتری گوشی از نوع BST-۴۳ Li-Po است که دارای توان یک هزار میلی‌آمپر است. باتری در حالت آماده به کار تا ۴۳۰ ساعت و در مکالمه مداوم تا حدود ۱۰ ساعت در یک شبکه GSM دوام می‌آورد. حافظه داخلی این گوشی ۲۸۰ مگابایت است که توسط مموری کارت microSD تا هشت گیگابایت ارتقا می‌یابد.
صفحه نمایش 2/2 اینچی TFT گوشی دارای وضوح QVGA است که 256 هزار رنگ را نشان می‌دهد. نرم‌افزار پخش موسیقی در ELM جدیدترین نسخه واکمن است.
در منوهای Media Center ویژگی چرخش اتوماتیک صفحه نمایش وجود دارد. نرم‌افزار پخش موسیقی از فرمت فایل‌های بسیاری پشتیبانی می‌کند که از آنها می‌توان به MP۳، WAV، WMA، M۴A و E-AAC اشاره کرد.
گوشی ELM سونی اریکسون دارای دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی است که ماکسیمم وضوح آن 1944 در 2592 پیکسل است. این گوشی به یک فلش LED مجهز است که از آن بعنوان نور کمکی کانون اتوماتیک نیز استفاده می‌شود.
اچ‌تی‌سی و مدل‌های جدید
واردکنندگان اچ‌تی‌سی که این روزها به دلیل خاص بودن، حرفه‌ای بودن و هوشمند بودن گوشی‌هایشان بیشترین توجه را در بین جوانان تکنولوژی دوست شاهد هستند، برای افزایش تقاضا هم اقدام به کاهش قیمت کرده‌اند و هم در نظر دارند گوشی‌های جدیدی را به بازار عرضه کنند. بر همین اساس، گوشی HD mini اچ‌تی‌سی که به تازگی وارد بازار کشور شده است با کاهش قیمت 150 هزار تومانی در سطح بازار تلفن همراه عرضه شد. این گوشی با گارانتی رسمی «پارس کامتل» چندی پیش به بهای 540 هزار تومان فروخته می‌شد، اما هم‌اکنون با تعدیل قیمت فوق به بهای 390 هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. به گفته فروشندگان، افزایش عرضه گوشی HD mini اچ‌تی‌سی در سطح بازار تلفن همراه به عنوان یکی از دلایل اصلی این افت قیمت عنوان شد. این کاهش قیمت در حالی است که تنها مربوط به گارانتی پارس کامتل می‌شود و HD mini اچ‌تی‌سی با سایر گارانتی‌ها با قیمت560 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. همچنین مدیر فروش «پرشین تلکام» از دیگر عرضه‌کنندگان رسمی گوشی‌های اچ‌تی‌سی نیز از ورود گوشی Desire این برند تا یک هفته آینده به بازار تلفن همراه خبر می‌دهد.
بابک عزیززادگان در این باره می‌گوید: گوشی Desire از جدیدترین مدل‌های اچ‌تی‌سی است که برای اولین بار توسط فعالان غیرقانونی با قیمت کاذب وارد بازار تلفن همراه شده و به بهای ۵۵۰هزار تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.
این گوشی 135 گرمی که در ابعاد 119 در 9/11 در 60 میلی‌متر ساخته شده است، از یک نمایشگر با کیفیت و بزرگ 7/3 اینچی لمسی از نوع AMOLED با کیفیت بالا بهره می‌برد که توانایی نمایش 16 میلیون رنگ در رزولوشن 480 در 800 پیکسل را دارا است. این گوشی مجهز به یک پردازنده Qualcomm Snapdragon است که از سیستم‌عامل Android بهره می‌برد که وظایف چندکاره را به خوبی و با نهایت کیفیت ارائه می‌دهد.
این مدل اچ‌تی‌سی یک گوشی ۳G است که همانند دیگر گوشی‌های اچ‌تی‌سی با ویژگی‌های بسیار متنوع و پیشرفته‌ای همراه شده است. گوشی Desire اچ‌تی‌سی دارای بدنه‌‌ای با طراحی باریک است که در دو رنگ نقره‌ای و قهوه‌ای تیره ساخته شده است. اچ‌تی‌سی Desire فاقد هرگونه صفحه کلید فیزیکی است و صفحه کلید کامل مجازی QWERTY به صورت لمسی در آن قرار دارد. گوشی Desire اچ‌تی‌سی دارای دوربین عکاسی و فیلمبرداری پنج مگاپیکسلی به همراه فوکوس خودکار و تشخیص چهره و ارتقای حافظه داخلی توسط مموری کارت microSD تا ۳۲ گیگابایت است.