بر اساس گزارش شرکت پژوهشی گارتنر، فروش تلفن‌های همراه در سه ماهه دوم سال جاری میلادی ۸/۱۳ درصد افزایش یافته و به ۳۲۶ میلیون دستگاه رسید. اما متوسط قیمت فروش تلفن‌های همراه به دلیل رقابت شدید بیش از حد انتظار کاهش داشت. فروش تلفن‌های هوشمند ۵۰ درصد افزایش داشت و ۱۹ درصد از کل تلفن‌های همراه به فروش رفته به حساب آمدند، زیرا طرح‌های اشتراک داده با قیمت مناسب، مصرف‌کنندگان بیشتری را به امتحان این گوشی‌ها تشویق کرد.

به گفته تحلیلگران گارتنر، انتشار نسخه‌های به روزشده سیستم‌های عامل به قوی ماندن رشد بخش تلفن‌های هوشمند و افزایش نوآوری در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۰ کمک می‌کند. تلفن‌های سیمبیان نوکیا ۲/۴۱ درصد از بازار تلفن هوشمند را در اختیار داشتند که نسبت به ۵۱ درصد در مدت مشابه سال گذشته کاهش سهم داشتند و به دنبال این شرکت Research in Motion که سازنده گوشی‌های بلک بری است با ۲/۱۸ درصد سهم قرار گرفت.

این شرکت کانادایی برتری خود را در بازار تلفن هوشمند آمریکا به گوشی‌های آندروییدی واگذار کرد که توسط شماری از سازندگان از جمله شرکت تایوانی HTC و موتورولا ساخته می‌شوند. با مورد تهدید قرار گرفتن موقعیت RIM در بازار آمریکای شمالی این شرکت به طور روزافزون به دنبال سرمایه‌گذاری در بازارهایی مانند هند و عربستان سعودی است، اما درخواست‌های امنیتی از سوی دولت‌های خارجی مختلف RIM را در هفته‌های اخیر در مرکز جنجال بین‌المللی قرار داده است.