نکاتی برای خرید چاپگر شبکه

بازار دیجیتال- وقتی تعداد کامپیوترهای شما بیشتر از یکی است، منطقی است که آنها را به یکدیگر متصل کنید و از مزایای شبکه استفاده کنید. مهم‌ترین مزیت و در واقع کاربرد اصلی شبکه، استفاده از منابع و دستگاه‌ها به صورت اشتراکی است. دفاتر خانگی، شرکت‌های کوچک و شرکت‌های متوسط هر کدام شرایط متفاوتی در زمینه راه‌اندازی شبکه و نصب چاپگر اشتراکی دارند. به اشتراک گذاشتن چاپگر در شبکه می‌تواند از طریق دستگاهی موسوم به print server صورت بگیرد. روش دیگر هم این است که چاپگر را به یکی از کامپیوترهای معمولی شبکه وصل و آن را share کنید. هر کدام از این روش‌ها شما را به هدفی که دارید می‌رسانند، یعنی چاپگری خواهید داشت که تمام کامپیوترها آن را می‌بینند و می‌توانند اسناد را به وسیله آن به چاپ برسانند. اما این کار چاپگر شما را به یک <چاپگر شبکه> (یعنی چاپگری که مخصوص شبکه طراحی و ساخته شده باشد) تبدیل نمی‌کند. در متن زیر ما برخی از نکاتی را برای خرید یک چاپگر شبکه مناسب آورده‌ایم.

۱- مطمئن شوید که به چاپگر شبکه احتیاج دارید. برای شبکه‌های کوچک در یک کسب و کار جمع و جور، چاپگر معمولی و share کردن آن معمولا کار را راه می‌اندازد.

۲- دقت کنید چاپگری که انتخاب می‌کنید اینترفیس سازگار با شبکه شما را داشته باشد. امروزه عموما از شبکه‌های اترنت استفاده می‌کنند؛ ولی حالت‌های دیگری هم وجود دارد. در ضمن متوجه باشید که چاپگر با سیستم عامل شما هم بتواند کار کند.

۳-اگر به طور کامل با اصول تنظیم و راه‌اندازی چاپگر شبکه آشنایی ندارید، حتما چاپگری را انتخاب کنید که تنظیمات آن به صورت خودکار انجام می‌شود. برای راه‌اندازی چاپگر شبکه به طور دستی باید آدرس‌دهی IP، تعریف پورت و چند چیز دیگر را بلد باشید.

۴-سعی کنید چاپگری را انتخاب کنید که دارای صفحات وب باشد تا بتوانید از طریق برنامه مرورگر خود از وضعیت چاپگر آگاه شده و به انجام تنظیمات ضروری بپردازید. صفحات وب از کار کردن با پانل LCD خود چاپگر خیلی راحت‌تر است (حتی اگر چاپگر در کنار شما باشد).

۵-اگر می‌خواهید هیچ کس از محتوای اسناد چاپ شده مطلع نشود، چاپگری بخرید که ویژگی چاپ خصوصی داشته باشد. با این ویژگی، هر کس مجبور است قبل از خارج شدن کاغذ به سراغ چاپگر برود و شماره شناسایی شخصی خود را وارد کند.

۶-اگر از چاپ دورو زیاد استفاده می‌کنید، روی پشت ‌و رو کردن برگه‌ها به صورت دستی حساب نکنید. به جای این کار یک duplexer بخرید که این کار را به طور خودکار انجام می‌دهد.

۷-دقت کنید قوطی‌های ورودی کاغذ چاپگری که انتخاب کرده‌اید تا چند برگ ظرفیت دارد. برای یک شرکت کوچک حداقل هزار برگ مناسب است. فکر نکنید این تعداد الان لازم نیست، خیلی زود خواهید دید که هزار برگ هم کم است.

۸-قوطی یا سینی خروجی کاغذ هم باید به اندازه کافی ظرفیت داشته باشد.

۹-اگر به چند چاپگر احتیاج دارید، سعی کنید مدل‌هایی را خریداری کنید که همه آنها با یک نرم‌افزار مدیریت سازگار باشند تا بتوانید از یک نقطه به مدیریت تمام آنها بپردازید.

۱۰-حتی اگر فکر می‌کنید اوایل کار نیازی به وسایل اضافی کنترل کاغذ ندارید، سعی کنید چاپگری را انتخاب کنید که قابلیت افزودن این وسایل را داشته باشد تا بعدها دچار مشکل نشوید.