جمع بزرگان درCES 2011

ندا لهردی - بزرگ‌ترین نمایشگاه عرصه تکنولوژی هم برگزار شد. نمایشگاه CES ۲۰۱۱ مانند هر سال در اولین ماه سال میلادی و در واقع در اولین روزهای سال میلادی جدید برگزار شد. نمایشگاه امسال از روز ششم تا نهم ژانویه در مرکز همایش‌های لاس‌وگاس در این شهر برگزار شد تا بزرگان عرصه تکنولوژی را یک بار دیگر دور هم جمع کند. به این ترتیب امسال هم شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده جدیدترین محصولات و خدمات خود را مانند هر سال در میان بازدیدکنندگانی از سرتاسر جهان رونمایی و معرفی کردند. نمایشگاه امسال میزبان ۱۴۰ هزار شرکت کننده بود که این حضور باعث افزایش ۱۴ هزار نفری بازدیدکنندگان از نمایشگاه امسال شد. امسال تعداد بازدیدکنندگان CES به ۳۰ هزار نفر رسید که در مقایسه با نمایشگاه سال ۲۰۱۰ رشد چشمگیری داشته است. در این نمایشگاه چهار روزه بیش از ۲۷۰۰ شرکت بزرگ حدود ۲۰ هزار محصول جدید را برای اولین بار معرفی کردند. «جیسون اوکسمان» معاون امور صنعتی این نمایشگاه گفته است: «نمایشگاه امسال شلوغ‌تر و جنجالی‌تر از سال گذشته برگزار شد که این خود نشان از بهبود پس از بحران اقتصادی سال میلادی گذشته دارد. در واقع شرکت‌های بزرگ بیشتر از گذشته به بهبود اوضاع اقتصادی خوش بین بوده و چشم‌انداز بهتر به آینده صنعت تکنولوژی دارند. این در حالی است که نمایشگاه امسال مانند هر سال تاثیر بزرگی بر اقتصاد لاس‌وگاس داشته است و انتظار می‌رود CES تا ۱۱۸ میلیون دلار را به این شهر تزریق کند.»

سخنرانی‌های افتتاحیه

نمایشگاه CES امسال هم با سخنرانی بزرگان عرصه تکنولوژی مانند «استیو بالمر» مدیر عامل شرکت Microsoft، «ایوان سیدنبرگ» مدیر عامل شرکت Verizon Communication و مدیرانی از شرکت‌های بزرگ دیگر آغاز شد. بالمر یکبار دیگر با همان چهره خندان و پیراهن آبی گشاد همیشگی خودش روی صحنه آمد و درباره موفقیت‌های غول نرم‌افزاری دنیا در سال میلادی گذشته صحبت کرد. او گفت: «۲۰۱۰ سال خیلی خیلی هیجان‌انگیزی برای کاربران و مصرف‌کنندگان بوده است. ما در این سال محصولات بزرگ و کاربردی مانند Windows Phone، Office ۲۰۱۰ و Kinect را به بازار معرفی و عرضه کردیم که با استقبال خوبی از طرف کاربران مواجه شد.» او از محصولات آینده شرکتش گفت و اینکه بخش بزرگی از موفقیت Microsoft در سال ۲۰۱۱ به محصول Kinect وابسته است. او اعلام کرد که این محصول از زمان عرضه خود از ماه نوامبر فروش ۸ میلیون دستگاهی داشته است. این دستگاه به کاربرانش امکان ساختن آواتار یا شخصیت مجازی آنها را می‌دهد تا کاربران با حرکات بدن خود به آن جان ببخشند. او همچنین آواتار خودش را که شباهت زیادی به او داشت، معرفی کرد. مدیرعامل شرکت Verizon هم سخنرانی خودش را با برنامه‌های این شرکت برای آینده بازار موبایل آغاز کرد: «تعداد دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت تا پایان دهه اخیر از ۴ میلیارد دستگاه در حال حاضر به ۶۰ میلیارد دستگاه خواهد رسید و درست به همین دلیل هم ما تصمیم داریم پروژه خانه مرتبط را در سال ۲۰۱۱ آزمایش کرده و سرمایه‌گذاری جدیدی در زمینه تجارت موبایل انجام بدهیم. ما در آینده با جامعه‌ای مرتبط‌ تر مواجه خواهیم بود که وابستگی بیشتری به فناوری‌های برتر خواهد داشت.»

برنده‌ها و بازنده‌ها

برندگان نمایشگاه امسال از نظر کارشناسان سه شرکت Motorola Mobility، Verizon Wireless و NVIDIA هستند. شرکت Motorola Mobility که در واقع بخش نوظهور این شرکت در عرصه موبایل بوده و به تازگی به بازار بورس هم راه پیدا کرده است، در این نمایشگاه تمرکز زیادی بر محصولات مصرفی داشت. این شرکت با معرفی دو گوشی موبایل جدید توانست نظر اغلب بازدیدکنندگان و شرکت‌های رقیب را به خودش جلب کند. شرکت Verizon Wireless محصولات مخابراتی متنوعی را در مراسم‌های ویژه‌اش در نمایشگاه CES امسال رونمایی کرد که مورد توجه قرار گرفت. مهم‌ترین خدمات جدید این شرکت شبکه

۴G LTE بود که پیشرفته‌ترین تجربه اینترنتی جهان را پیش روی کاربرانش قرار می‌دهد. حضور شرکت NVIDIA هم در همه جای نمایشگاه امسال حس می‌شد. پردازنده دو هسته‌ای NVIDIA Tegra۲ جزء ثابتی از بسیاری از موبایل‌های هوشمند، تبلت‌ها و دیگر محصولات جدیدی که از طرف شرکت‌های دیگر در این نمایشگاه رونمایی شدند، بود. در مقابل اما از نظر کارشناسان سه شرکت Microsoft، Sony و Intel بازندگان بزرگ نمایشگاه CES امسال بودند. بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال منتظر معرفی محصول جدید و جنجالی از Microsoft بودند، در حالی که این انتظار هیچ نتیجه خاصی برای آنها به همراه نداشت. این در حالی است که اغلب حاضران این نمایشگاه انتظار داشتند شرکت Sony به عنوان یکی از رهبران بازار محصولات الکترونیک مصرفی حضور پر رنگ‌تر و موثرتری در نمایشگاه امسال داشته باشد. Intel اما به عقیده بسیاری در میان حضور جنجالی شرکت‌هایی مانند NVIDIA گم شد و نتوانست حضور ملموس را در نمایشگاه CES ۲۰۱۱ تجربه کند.