محله چینی ها

مینا صباغی

از ورود ابتدایی‌ترین شکل گوشی تلفن ثابت به خانه‌ها سال‌ها می‌گذرد. شاهکاری از گراهام‌بل که جهان ارتباطات را دچار دگرگونی کرد. گوشی‌های اولیه بسیار ساده طراحی شده بود. شاید بتوان گفت اولین و یا آخرین بار این نوع گوشی‌های تلفن در فیلم‌های قدیمی آمریکایی و انگلیسی دیده شده است.

بعد از آن تلفن‌های رومیزی انگشتی و دکمه‌ای معمولی نیز نورسیده‌های دیگری بودند که زمان زیادی توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

در نهایت هم گوشی‌های بی‌سیمی پا به عرصه ارتباطات تلفنی گذاشتند که در حال حاضر نیز جزو جدیدترین نوع این محصول به شمار می‌آیند.

چین و امارات واردکنندگان اصلی

اگر گذرتان به بازار اصلی فروش انواع گوشی تلفن ثابت (خیابان لاله‌زار و خیابان اکباتان) بیفتد، خواهید دید که بیشتر مارک‌های موجود در بازار این کالا متعلق به کشور چین است.

البته گفته می‌شود بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی با انتخاب یک برند تولید آن را به چینی‌ها می‌سپارند.

هر چند که بیشتر گوشی‌های تلفن ثابتی که در کشور ما عرضه می‌شوند چینی هستند، اما کیفیت، قابلیت و داشتن ضمانتنامه از جمله مواردی هستند که این محصولات را در ردیف برندهای اصلی یا متفرقه قرار می‌دهند.

فوجی‌تل، سام‌تل، سامسونیک، میکروتل، پانافون، لیبوس و ده‌ها نام دیگر از جمله برندهای متفرقه گوشی تلفن ثابت به شمار می‌آیند که به ادعای فعالان بازار به صورت قاچاق و بدون ضمانت وارد بازار می‌شوند و با قیمت بسیار پایینی حدود ۷تا۱۰هزار تومان به فروش می رسند.

البته اغلب شرکت‌هایی که گوشی‌هایی با مارک متفرقه وارد بازار کرده‌اند، امکان عرضه تلفن‌های بی‌سیم را ندارند. به طور مثال فوجی‌تل و پیکونیکس جزو برندهای متفرقه‌ای هستند که گوشی‌ بی‌سیمی هم دارند و نسبت به برندهای اصلی از کیفیت و قیمت نازل‌تری برخوردارند.

چندی پیش اعلام شد که طی سال‌۸۵ حدود ۹میلیون و ۸۲۰هزار دلار گوشی تلفن ثابت از طریق گمرکات کشور وارد شده است که بیشترین میزان واردات گوشی تلفن ثابت از کشورهای امارات متحده عربی و چین صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، در این مدت همچنین هفت‌میلیون ۱۷۰هزار دلار گوشی تلفن ثابت از کشور امارات و ۲میلیون و ۲۲۵هزار دلار آن از طریق کشور چین وارد کشور شد.

این گزارش همچنین می‌افزاید: هنگ‌کنگ، جمهوری کره، کانادا، ترکیه، ایتالیا، انگلستان، آلمان، ژاپن، تایوان، سوئد، کامرون و هند از دیگر کشورهای عمده صادرکننده گوشی تلفن ثابت به ایران بوده‌اند.

این در حالی است که در سال ۸۴ به میزان ۱۷میلیون و ۳۹۰هزار دلار گوشی تلفن ثابت وارد شد که بیشترین میزان آن به ترتیب از ۵کشور امارات، چین، ایتالیا، هنگ‌کنگ و انگلستان وارد کشور شده است.

نام‌های متنوع پشت ویترین

معمولا خریداران در جست‌وجوی گوشی تلفن ثابت مورد نظرشان نام‌های متنوعی را پشت ویترین فروشگاه‌ها یا مراکز خرید و فروش این محصول در خیابان لاله‌زار و اکباتان می‌‌بینند. در این میان برندهای اصلی که در اغلب فروشگاه‌ها خرید و فرش می‌شوند شامل: پاناسونیک، تکنوتل، تلفونیکا، نپاس، آکیتا، زیمنس، جنرال و تاپ‌تل هستند. با این همه بازار گوشی تلفن ثابت یکی از بازارهایی است که نسبت به بازار انواع گوشی‌ تلفن همراه نوسان کمتری را به خود دیده است.

در میان این برندهای مختلف در بازار گوشی تلفن ثابت، محصولات شرکت پاناسونیک، نپاس و تکنوتل و جنرال بازار را در دست دارند.

به گفته فعالان بازار انواع گوشی تلفن‌ ثابت در خیابان لاله‌زار، تمام برندهای اصلی گوشی تلفن ثابت نیز با ضمانت به فروش می‌رسند و از یک میانگین قیمت نیز پیروی می‌کنند. آنها همچنین معتقدند که تنها چند برند اصلی به تولید گوشی تلفن بی‌سیمی می‌پردازند که آنها نیز در برند‌های پاناسونیک، جنرال،‌ آلکاتل، زیمنس و مافکو خلاصه می‌شوند.در‌حال‌حاضر، قیمت انواع تلفن‌های بی‌سیمی جنرال و آلکاتل و نپاس بین ۳۵هزار تا ۴۵هزار تومان است.

به طور مثال، قیمت گوشی تلفن بی‌سیمی مدل ۳۴۱۰ و ۳۳۶۰۰ برند نپاس نیز به ترتیب حدود ۳۴هزار و ۳۵هزار تومان است.

همچنین قیمت این نوع تلفن در برند پاناسونیک بین ۴۰ تا ۱۸۰هزار تومان است که بسته به اینکه محصول کشور چین یا مالزی باشد و همچنین برد مسافت استفاده از آن و چند خطه بودن آن قیمت متغیری دارند.

به گفته فروشندگان انواع گوشی تلفن ثابت، تلفن‌های بی‌سیمی پاناسونیک با برد ۱۰۰۰ متر با قیمت ۴۵هزار تومان به فروش می‌رسد این تلفن‌ها با برد ۳۰۰۰ متر که محصول کشور چین هستند ۱۱۰هزار تومان قیمت دارند. قیمت سایر مدل گوشی‌های بی‌سیمی پاناسونیک نیز حدود ۱۴۰هزار تومان است و مدل‌های دوخطه این گوشی‌ها نیز با قیمت ۱۸۰هزار تومان به فروش می‌رسند.

حسن‌پور، مسوول فروش نمایندگی گوشی‌های ثابت پاناسونیک در زمینه کیفیت و سهم بازار داخلی این برند گفت:‌ حدود ۹۸درصد گوشی تلفن بی‌سیمی موجود در بازار داخل به برند پاناسونیک اختصاص دارد. به اعتقاد وی بیشتر مدل تلفن‌های بی‌سیمی این برند محصول کشور ژاپن است و تعداد محدودی از آنها در کشور چین تولید می‌شود که از لحاظ کیفیت و کارایی در حد تولیدات نوع ژاپنی آن است.

از مدل kx-TG۵۷۷۱ می‌توان به عنوان جدیدترین تلفن بی‌سیم پاناسونیک نام برد که دارای قابلیت‌هایی همچون افزایش تا ۸ گوشی، برقراری ارتباط کنفرانس ۴نفر، سیستم منشی تلفن دیجیتال و caller ID گویا است. ضمن اینکه ۵۰حافظه نام و شماره تلفن از دیگر قابلیت این مدل گوشی بی‌سیم به حساب می‌آید. در حال حاضر این مدل گوشی با قیمت ۱۵۵هزار تومان به فروش می‌رسد.

حسن‌پور همچنین به گارانتی اصلی یک ساله محصولات پاناسونیک توسط شرکت کامتل اشاره کرد و گفت: گوشی تلفن‌های بی‌سیم پاناسونیک با گارانتی‌های متفرقه هم به فروش می‌رسند که چندان قابل اعتماد نیستند. پاناسیستم و سانترال از جمله این گارانتی‌های متفرقه محسوب می‌شوند.

موسویان یکی از فروشندگان انواع گوشی تلفن ثابت در خیابان اکباتان مدعی است که گوشی‌های بی‌سیم برند مافکو و زیمنس نیز از برندهای خوب بازار گوشی بی‌سیم به شمار می‌آیند که مونتاژ کشور چین هستند. به اعتقاد وی، گوشی‌های زیمنس نسبت به پاناسونیک از قیمت و تنوع بیشتری برخوردارند.

ولی با این وجود پاناسونیک فروش بیشتری را در بازار به خود اختصاص داده است.

گوشی‌هایی که دست دوم هستند

برخی از فروشندگان به فروش انواع گوشی تلفن ثابتی اشاره می‌کند که توسط طیف خاصی از دست فروشان عرضه می‌شوند. البته به عقیده فعالان بازار این تلفن‌ها به طور کل دست دوم و یا جزو تلفن‌های بی‌کیفیت هستند که از دور خارج شده‌اند و توسط دست فروشان با قیمت پایین‌تر از بازار به فروش می‌رسند.