افول بازار PCها، رشد دستگاه‌های هوشمند

دنیای‌اقتصاد- همچنان که بازار کامپیوترهای شخصی سنتی و قدیمی رو به افول می‌رود، بازار محصولاتی مانند دستگاه‌های موبایل و تبلت‌ها به سرعت رشد می‌کند و رونق می‌گیرد. این موضوعی است که در بررسی‌های اخیر موسسه تحقیقاتی گارتنر تایید شده است.

در این گزارش جدید پیش‌بینی شده است که بازار جهانی کامپیوترهای شخصی قدیمی به دنبال تغییر ذائقه کاربران و خریداران به سمت تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند با کاهش ۶/۷ درصدی مواجه خواهد شد.

بر اساس این آمارهای منتشر شده کارشناسان گارتنر انتظار دارند میزان صادرات جهانی مجموع دستگاه‌های کامپیوترهای شخصی، تبلت‌ها و گوشی‌های موبایل تا پایان سال ۲۰۱۳ به ۴/۲ میلیارد دستگاه خواهد رسید که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۲ افزایش ۹ درصدی

خواهد داشت.

به این ترتیب تحلیلگران بازار معتقدند که روند رشد بازار دستگاه‌های دیجیتال شخصی در سال‌های آینده سرعت بیشتری گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۷ به بیش از ۹/۲ میلیارد

دستگاه برسد.

گسترش تولید و عرضه تبلت‌های ارزان قیمت و ارائه محصولاتی با قابلیت‌ها و ویژگی‌های بهتر و جدیدتر سرعت افزایش تقاضا و تمایل کاربران از کامپیوترهای شخصی به سمت تبلت‌ها را بیشتر می‌کند.

«کارولینا میلانسی» یکی از کارشناسان موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «در حالی که تعداد افراد و کاربرانی که از هر دو تبلت‌ها و کامپیوترهای شخصی‌شان به صورت همزمان برای سرگرمی و کار استفاده می‌کنند بیشتر شده است، اغلب این افراد اعلام کرده‌اند که بیشتر فعالیت‌های کامپیوتری خودشان را با تبلت‌هایشان انجام می‌دهند و به این ترتیب استفاده بیشتری از آن دارند.

در واقع از آنجا که اغلب کاربران کمتر پشت میزهای کامپیوتر هستند، تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند طرفداران بیشتری در این سال‌ها پیدا کرده‌اند.

این کاربران معتقدند که کامپیوترهای شخصی دیگر نمی‌توانند دستگاهی برای انجام کارهای شخصی روزمره آنها باشند.»

گزارش جدید گارتنر نشان می‌دهد که بازار سنتی کامپیوترهای شخصی شامل نوت‌بوک‌ها و کامپیوترهای رومیزی تا پایان سال ۲۰۱۳ کاهش ۶/۷ درصدی را در میزان صادرات جهانی خودشان تجربه خواهند کرد. کارشناسان معتقدند که این یک روند موقتی و گذرا نبوده و بحران‌های اقتصادی هم تاثیر قابل توجهی بر ادامه آن خواهند داشت. در واقع این اتفاق انعکاس تغییر بلند مدت ذائقه و رفتار تکنولوژیک کاربران جهان است.

کارشناسان گارتنر انتظار دارند که میزان صادرات جهانی انواع تبلت در پایان سال ۲۰۱۳ به ۱۹۷ میلیون دستگاه برسد که این رقم در مقایسه با صادرات ۱۱۶ میلیون دستگاهی در سال ۲۰۱۲، رشد ۸/۶۹ درصدی خواهد داشت.

«رانجیت آتوال» یکی از کارشناسان این موسسه در این مورد می‌گوید: «قیمت‌های پایین‌تر، تغییر فرم محصولات، سیستم‌های رایانش ابری و افزایش تمایل کاربران به استفاده از اپلیکیشن‌ها عوامل اصلی رشد بازار تبلت‌ها هستند.

رشد در بازار تبلت‌ها تنها به بازارهای توسعه یافته و بزرگ محدود نشده و کاربران در بازارهای نوظهور و در حال رشد هم به دنبال یک دستگاه همراه برای گوشی‌های موبایل خودشان هستند و در این راستا تبلت‌ها معمولا در مقایسه با کامپیوترهای شخصی انتخاب اول آنها هستند.»

خطر بازار محصولات هوشمند برای مایکروسافت

موسسه تحقیقاتی گارتنر همچنین به تازگی بررسی‌هایی انجام داده و به این نتیجه رسیده است که در صورتی که مایکروسافت در حوزه تبلت و موبایل هوشمند شکست بخورد، به آرامی کنار می‌رود و در آینده صنعت بزرگ کامپیوتر دیگر جایی نخواهد داشت. در سال‌های اخیر، فروش تبلت‌ها و موبایل‌های هوشمند با سرعت رو به افزایش بوده در حالی که فروش کامپیوترهای شخصی کمتر و کمتر شده است.

گزارش جدیدی از گارتنر نشان می‌دهد که این روند به این زودی‌ها تغییر نخواهد کرد. این موسسه پیش‌بینی می‌کند که فروش کامپیوترهای شخصی از ۳۱۵ میلیون در سال ۲۰۱۳ به ۳۰۲ میلیون در سال ۲۰۱۴ کاهش خواهد یافت. این روند ادامه دارد و تا سال ۲۰۱۷ میزان فروش کامپیوترهای شخصی به ۲۷۲ میلیون می‌رسد.

از طرف دیگر، انتظار می‌رود که فروش تبلت‌ها از ۱۹۷ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۳ به ۴۶۸ میلیون تا سال ۲۰۱۷ برسد.

در مورد موبایل‌های هوشمند هم تخمین زده می‌شود که فروش این دستگاه‌ها از ۹/۱ میلیارد دستگاه در سال ۲۰۱۲ به ۱/۲ میلیارد گوشی در سال ۲۰۱۳ برسد.

این موضوع باعث شد تا مایکروسافت هم به این فکر بیفتد که در صنعت موبایل و تبلت اقدامی جدی انجام بدهد، اما شاید کمی دیر متوجه این موضوع شده است.

«کارولینا میلانسی» یکی از تحلیلگران گارتنر به گاردین گفته است که: «برای مایکروسافت پیروزی در حوزه تبلت و موبایل بسیار دشوار است، اما تنها راهی که از به حاشیه رانده شدن این شرکت جلوگیری می‌کند، همین حضور در این صنعت است.

شکست در حوزه موبایل تاثیرات عمیقی بر نرم‌افزار و اکوسیستم مایکروسافت می‌گذارد و این تاثیر فقط محدود به سیستم‌عامل ویندوز نخواهد بود.»

افول بازار PCها، رشد دستگاه‌های هوشمند