بازار دیجیتال - انتشار خبر ثبت‌نام مجدد برای سیم‌کارت‌های دایمی اپراتور اول که طی یک ماه آینده وعده داده شده است نه تنها باعث توقف سیر صعودی قیمت سیم‌کارت‌های این اپراتور نشده، بلکه رشد 5 تا 10هزار تومانی نرخ این کالا را طی یک روز گذشته در پی داشته است.

فعالان بازار در این زمینه می‌گویند، شرکت مخابرات وعده داده است که در تیر ماه سال جاری با دریافت مبلغی حدود ۲۸۰هزار تومان سیم‌کارت‌های دایمی اپراتور اول را هنگام ثبت‌نام به متقاضیان واگذار کند. البته گروهی از فروشندگان معتقدند شرکت مخابرات ممکن است نتواند از عهده تحویل فوری سیم‌کارت‌های دایمی اپراتور اول برآید.
از طرفی تسویه حساب مشترکین کدهای 8 سیم‌کارت‌های دایمی با شرکت مخابرات و ورود این سیم‌کارت‌ها با قیمتی حدود 310 تا320هزار تومان به بازار باعث جلب توجه متقاضیان خرید سیم‌کارت به سوی کدهای 8 شده است و این سیم‌کارت‌ها در بازار کمیاب شده‌اند.
یکی از فروشندگان سیم‌کارت در این زمینه می‌گوید، اگرچه کدهای ۸ سیم‌کارت قیمت پایینی دارند، اما این مساله به تنهایی باعث کمبود این سیم‌کارت‌ها در بازار نیست. چرا که گروهی از دارندگان این سیم‌کارت‌ها هنوز با شرکت مخابرات تسویه حساب نکرده‌اند و برخی از افرادی که حساب خود را با شرکت مخابرات تسویه کرده‌اند به امید افزایش بیشتر نرخ کدهای ۸ از عرضه این سیم‌کارت‌ها به بازار خودداری می‌کنند. این فروشنده معتقد است، دارندگان کدهای ۸ سیم‌کارت با این اقدام خود باعث کمیاب شدن این سیم‌کارت‌ها در بازار شده‌اند و به نوعی با جوسازی‌های زیرکانه درصدد هستند شرایط بازار را به نفع خود تغییر دهند.
در حال حاضر کدهای یک کارکرده و 2 و 8 صفر جزو کمیاب‌ترین‌های بازار هستند و سایر کدها از فروش بالایی برخوردارند. برخی از فروشندگان بازار معتقدند رشد قیمت سیم‌کارت که طی ماه‌های اخیر شاهد آن بودیم به دلایلی چون تبدیل ودایع مشترکین سیم‌کارت‌های اپراتور اول به سهام شرکت مخابرات، کمبود سیم‌کارت در بازار و.... بوده است. خبرگزاری فارس نیز در گزارشی از افزایش 30درصدی قیمت کدهای مختلف سیم‌کارت طی چهار ماه اخیر خبر داده است و معتقد است این افزایش قیمت طی روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته است. نرخ سیم‌کارت‌های تالیا و ایرانسل نیز نسبت به روز گذشته در حدود 10 تا 15هزار تومان افزایش یافته است. فعالان بازار معتقدند شرکت تالیا با برداشتن محدودیت زمانی مکالمه این سیم‌کارت‌ها باعث شده است تا تقاضا برای این سیم‌کارت‌ها افزایش یافته و در نتیجه قیمت این کالا افزایش یابد. طرح طلایی نیز که برای سیم‌کارت‌های ایرانسل اجرا می‌شود به نوبه خود تاثیر زیادی در بالا بردن آمار فروش سیم‌کارت‌های این اپراتور گذاشته است.