قمار چینی بیل گیتس

بازار دیجیتال- شرکت مایکروسافت که این روزها به شدت از سوی رقبای سرسختی همچون اپل تهدید می‌شود، قصد دارد برای جبران عقب افتادگی خود از رقبا روی تولید محصولات الکترونیکی سرمایه‌گذاری کند. خبرگزاری رویتر دیروز گزارش داد شرکت مایکروسافت یک قرارداد ۹۴میلیون یوانی را با شرکت سیچوان چانگونگ چین منعقد کرده است تا به همکاری در زمینه تولید محصولات الکترونیکی بپردازند. این قرارداد براساس دلار آمریکا ۱۲میلیون و ۳۰۰هزار دلار ارزش دارد. بیشتر تولیدات سیچوان چانگونگ را تلویزیون و دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی دیجیتال تشکیل می‌دهند. براساس این قرارداد دو شرکت چینی و آمریکایی همکاری خود را روی توسعه و بهبود تکنولوژی تلویزیون، کامپیوترهای شخصی و سایر وسایل سرگرمی خانگی آغاز می‌کنند.

به عقیده تحلیلگران اکنون مایکروسافت و رییس آن بیل گیتس در معرض یک انتخاب سخت و دشوار قرار گرفته‌اند. انتخابی که می‌تواند شهرت مایکروسافت را با خطر روبه‌رو کند. به گزارش خبرگزاری شینهوا این دو شرکت قصد دارند تمامی دستگاه‌های تلویزیون، کامپیوتر شخصی و پخش‌کننده دیسک‌های تصویری و صوتی را در یک مجموعه واحد ارائه کنند. این اولین بار نیست که چنین تلاشی صورت می‌گیرد. از سال‌ها پیش شرکت‌های بزرگ الکترونیکی همچون سونی قصد داشتند تا تلویزیون و ویدئوهای یکپارچه را به بازار عرضه کنند، اما هیچ گاه مشتریان از این پکیج‌های الکترونیکی استقبال چندانی نداشته‌اند. حال بیل‌گیتس قصد دارد تا علاوه بر تلویزیون و ویدئو، کامپیوتر را نیز به آنها اضافه کند.

مدیران مایکروسافت عقیده دارند که چین بازار خوبی برای فروش این محصولات است. چین با ۱۴۰میلیون کاربر اینترنت، دومین بازار اینترنت در جهان پس از ایالات متحده است و آنها بر این نظر هستند که این بازار با سرعت بالایی در حال رشد کردن است. این مساله باعث شده است تا سیگورد لیونگ مشاور مایکروسافت در این قرارداد به رویتر بگوید این پروژه اکنون در حال انجام است، اما به هیچ عنوان گارانتی نشده است.

به عقیده یکی از کارشناسان بورس شانگهای این قرارداد مانند یک شمشیر دو لبه خواهد بود که هنوز مشخص نیست چگونه کار خود را انجام می‌دهد. در صورت موفقیت می‌تواند یک پیروزی برای مایکروسافت به حساب آید و اگر با شکست همراه شود خواهد توانست شهرت مایکروسافت را به خطر اندازد.

این دومین باری است که بیل‌گیتس بخت خود را در چین آزمایش می‌کند. در آوریل ۲۰۰۵میلادی هنگام سفر هوجین تائو به

ایالات متحده، دیداری هم با بیل گیتس انجام داد و در این دیدار یک قرارداد ۲/۱میلیارد دلاری بین دولت چین و مایکروسافت بسته شد تا مایکروسافت ویندوزهای ارزان قیمت برای چین تولید کند. اما این قرارداد هیچگاه به مرحله عملیاتی شدن نرسید. اکنون بیل‌گیتس می‌خواهد یک بار دیگر بخت خود را در چین آزمایش کند. مایکروسافت و دولت چین به شدت بر سر قوانین کپی رایت مجادله دارند. چین یکی از اصلی‌ترین مراکز کپی غیرمجاز نرم‌افزار در جهان است.