Ebay  گوگل را به قصد مایکروسافت ترک کرد

بازار دیجیتال- پس از اینکه کمپانی ebay در اقدامی اعتراضی آگهی‌های خود را از گوگل پاک کرد، این غول حراج آنلاین، مجددا خرید را البته نه به شدت قبل از سر گرفته است. کمپانی ebay در اقدامی تلافی‌جویانه نسبت به مداخله در مهمانی باشکوه سالانه خود، تمام آگهی‌های خود را در گوگل از آگهی‌های حراج آنلاین تا آگهی مراکز خرید لغو کرد. پس از آن مقامات ebay در کنفرانس سالانه خود اعلام کردند، حاضرند برای آگهی‌های خود در گوگل کمتر از آنچه تاکنون پرداخته‌اند، پول بدهند.

ebay در توضیح این اقدام می‌گوید دلیل این پیشنهاد چیزی نیست غیر از تلافی حقه‌ گوگل در مورد حذف سرویس کنترل گوگل از فهرست کسانی که اقدام به پرداخت در سایت‌های ebay می‌کنند.

در طول ۱۰روزی که ebay آگهی‌های خود را از روی صفحه گوگل پایین کشید، ترافیک در سایت‌های ebay افزایش پیدا کرد.

اما ebay همچنین قصد دارد که دلارهای آگهی خود را میان موتورهای جست‌و‌جوی دیگر مانند یاهو، AOL و مایکروسافت تقسیم کند و این به این معنا است که خریداران و علاقه‌مندان خرید از این به بعد به این موتورهای جست‌و‌جو مراجعه می‌کنند. دروزی، سخنگوی ebay اعلام کرد، یکی از امتیازاتی که این استراتژی دارد، این است که ما دیگر وابسته به گوگل نیستیم.

این خبر خوبی برای یاهو و مایکروسافت است که هر دو از تصمیم سودمند اخیر ebay منتفع می‌شوند.

دروزی دقیقا اعلام نکرد که آنها چه میزان پول به گوگل می‌دادند و چرا معتقدند که این هزینه با شیوه جدیدی که قرار است در پیش گیرند، کاهش پیدا خواهد کرد.

با این همه ebay می‌داند که یکی از بزرگ‌ترین میزبانان خریداران و فروشندگان آنلاین است و بنابراین حق دارد که انتظار داشته باشد تا آگهی‌های تبلیغاتی نزدیک نتایج جست‌و‌جوی گوگل ظاهر شود، هر وقت که آن کلمات به وسیله کاربران گوگل تایپ می‌شود. تحلیلگران اقتصادی برآورد کرده‌اند که ebay حدود ۲۵میلیون دلار برای هر یک‌چهارم در adword گوگل پرداخت می‌کردند.

گوگل هم هرگز میزان درآمد خود از محل آگهی ebay را آشکار نکرده است. فقط در یک اعلامیه رسمی کمپانی تایید کرده است که ebay مجددا آگهی خریده است.

در این اعلامیه آمده است که «در هفت سال اخیر برای اینکه مشتری را به سایت‌های آنها هدایت کنیم، همکاری نزدیکی با ebay داشته‌ایم و برای کار و نیز تجارت فروشندگان آن ارزش ایجاد کرده‌ایم.»

برخی از تحلیلگران هم معتقدند که این اقدام ebay ممکن است باعث کاهش در قیمت آگهی‌های گوگل شود. گوگل آگهی‌های خود را به شکل کلماتی در کنار نتایج جست‌و‌جو به دیگران می‌فروشد.