بازار دیجیتال- ماشین‌حساب‌های مخصوص حسابداری به عنوان یکی از پیچیده‌ترین سری ماشین‌‌حساب‌ها محسوب می‌شوند که هر چه تعداد برنامه‌های آن بیشتر باشد از قیمت بالاتری برخوردارند. طبق اعلام فعالان بازار، ماشین‌حساب‌های حسابداری باید مجهز به قابلیت‌هایی چون سرعت بالای پرینتر، دکمه‌های MU، زیگما و K باشند همچنین دارا بودن دکمه GT جزو یکی دیگر از قابلیت‌های این دسته از ماشین‌حساب‌ها محسوب می‌شود همچنین ماشین‌حساب‌های حسابداری باید از یک صفحه نمایش بزرگ برخوردار باشند.

ماشین‌حساب‌های مهندسی را می‌توان به سه دسته ساده، متوسط و دستگاهی تقسیم کرد که نوع ساده آن در حد حل معادلات سینوس و انتگرال است و نوع متوسط آن نیز قابلیت نصب برنامه را نیز دارا هستند.

همچنین ماشین‌حساب‌های نوع پیشرفته مهندسی مجهز به برنامه ترسیم نمودار آماری و صفحه نمایش بزرگ‌تری هستند و متوسط قیمت این دسته از ماشین‌حساب‌ها نیز حدود ۴۰ تا ۵۰هزار تومان است. ضمن اینکه نوع ساده آن بین ۵ تا ۱۰هزار تومان

قیمت دارند.

همچنین فروشندگان انواع ماشین‌حساب معتقدند سرعت بالا در ماشین‌حساب‌ها یکی از ویژگی‌های مهم این نوع دستگاه‌ها محسوب می‌شود.

این فعالان همچنین عمده مشکلاتی که برای انواع ماشین‌حساب‌ها پیش می‌آید را در هنگ کردن و نمایش ناقص اعداد می‌دانند و معتقدند در صورت هنگ کردن ماشین‌حساب‌های مهندسی با خاموش و روشن کردن دکمه‌ای که در پشت ماشین‌حساب قرار دارد، می‌توان مجددا به برنامه اصلی دست یافت.

برخی از فروشندگان بر این باورند که ماشین‌حساب‌هایی که قابلیت ذخیره اطلاعات بعد از خاموش شدن را دارا نبوده و از قیمت ارزان‌تری برخوردارند، برای موارد حسابداری و مهندسی مناسب نیستند.