قیمت مادربورد همچنان ثابت است - ۱۱ شهریور ۸۶

بازار دیجیتال- قیمت انواع مادربورد طی یک ماه گذشته تقریبا ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است. طبق اعلام فعالان بازار، مادربورد از دسته کالاهایی است که به علت تعادل در میزان عرضه و تقاضا و همچنین به دلیل وجود نمایندگی‌های رسمی در داخل کشور از نوسانات قیمت نامحسوسی برخوردار است.

سامری، یکی از فروشندگان تجهیزات کامپیوتری در این زمینه می‌گوید: ورود مدل‌های جدید به بازار تا حدودی افت قیمت مدل‌های قدیمی را به همراه دارد که این افت قیمت در مورد مارک‌های کم فروش محسوس‌تر و در مورد مارک‌های پرفروش مانند

ASUS، GIGABYTE و.... کمتر مشهود است.

این فروشنده نرخ انواع مادربورد را طی یک ماه اخیر تقریبا ثابت اعلام کرد و گفت:‌ به رغم ورود مدل‌های جدید مادربورد به بازار طی یک ماه اخیر تغییر خاصی در نرخ این کالا رخ نداده است که علت این امر تقاضای بالا برای مدل‌های قدیمی مادربورد در بازار است.

خانی یک فروشنده دیگر، قیمت اکثر مادربوردهای موجود در بازار را بین ۶۰ تا ۳۰۰هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید: به طور کلی مادربوردهای موجود در بازار به دو نوع AMD و INTEL دسته‌بندی می‌شوند که IWILL، ASUS و GIGABYTE جزو برندهای معروف بازار هستند.

طبق ادعای این فروشنده مادربوردهای iwill به دلیل قیمت بالاتری که نسبت به مادربوردهای ASUS و GIGABYTE دارند، از فروش پایین‌تری برخوردارند.

ساکت، یک فروشنده دیگر در زمینه کاربرد این مادربوردها می‌گوید: مادربوردهای AMD Support و intel support از پردازنده‌های AMD و intel پشتیبانی می‌کنند و پردازنده‌های AMD برای انجام اموری چون گیم و پردازنده‌های intel برای انجام امور گرافیکی و اداری مناسب هستند. این فروشنده کیفیت و کارایی مادربوردهای AMD و intel را در یک سطح می‌داند و معتقد است، پردازنده‌هایی که توسط مادربوردهای AMD پشتیبانی می‌شوند سرعت بالاتری نسبت به پردازنده‌های intel دارند.

به گفته وی مشکل عمده‌ای که پردازنده‌های AMD دارند تولید حرارت بالا هنگام کار است که گاه این حرارت بالا باعث بروز مشکل در سیستم می‌شود. حسینی، یک فروشنده دیگر در پاساژ پایتخت از فروش بالای مادربوردهای GIGABYTE در بازار خبر می‌دهد. وی می‌گوید: قیمت مادربوردهای این برند حدود ۷۲ تا ۲۸۰هزار تومان است که این قیمت‌ها طی یک ماه گذشته ثابت بوده و تغییر چندانی نکرده است.

به گفته وی مادربوردهای سری quad۶ جزو جدیدترین مادربوردهای GIGABYTE هستند که قیمت آنها بین ۱۵۰هزار تا ۲۸۰هزار تومان است. GA۹۶۵D-Dq۶ وGA۶۹۵P-Dq۶ دو نمونه از مادربوردهای جدید GIGABYTE هستند که کاربر را قادر می‌سازند تا امور خود را با سرعت بالایی انجام دهند.

فخری، یک فروشنده دیگر مادربوردهای iwill را جزو گران‌قیمت‌های بازار این کالا معرفی می‌کند که نرخ مادربوردهای این برند بین ۱۹۰هزار تا ۳۰۰هزار تومان است. به گفته این فروشنده مادربوردهای خانگی iwill نسبت به مادربوردهای خانگی Asus و GIGABYTE در بازار کمیاب‌تر و کم‌پرفروش‌تر هستند.

فعالان بازار همچنین از وجود مادربوردهای چینی در بازار خبر می‌دهند که قیمت آنها نسبت به مادربوردهای اورجینال تایوانی ۲درصد پایین‌تر است. رامان، یک فروشنده تجهیزات کامپیوتری در مورد قیمت RAM نیز می‌گوید: طی دو هفته گذشته قیمت انواع RAM در بازار در حدود یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰تومان افزایش یافته است که علت این امر افزایش تقاضا و ورود مدل‌های جدید به بازار عنوان شده است.

این فروشنده می‌گوید: طی یک ماه گذشته برخی فروشندگان با عرضه گسترده RAM به بازار باعث به هم خوردن تعادل در عرضه و تقاضای این کالا در بازار شدند و این موضوع کاهش ۲درصدی نرخ این کالا در بازار را دربرداشت. اما پس از گذشت مدتی تعادل در عرضه و تقاضا به بازار بازگشت و برخی از شرکت‌ها از عرضه RAM به بازار نیز خودداری کردند که این موضوع رشد یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰تومانی قیمت این کالا را در بازار در پی داشت.

این فروشنده معتقد است، در‌حال‌حاضر رم‌های King ston و King max جزو پرفروش‌های بازار هستند که در این بین رم‌های ۵۱۲مگابایتی و یک‌گیگابایتی از فروش بالاتری برخوردارند.وی قیمت RAM‌های King max را نسبت به King ston بالاتر اعلام می‌کند و معتقد است علت این امر، فروش Ram‌های King max با ضمانت رسمی و انحصاری شرکت آواژنگ است، در حالی که Ram‌های King ston با گارانتی‌های شرکتی به فروش می‌رسند.

این فروشنده نرخ Ram‌های ۲گیگابایتی King max و King ston را به ترتیب ۹۰هزار و ۸۴هزار تومان و نرخ Ram‌های یک‌گیگابایتی این دو برند را به ترتیب حدود ۴۸هزار و ۴۲هزار تومان اعلام کرد.