برندهای متنوع

بازار دیجیتال- شاید بتوان گفت با گسترش دستگاه‌های مختلف پخش موسیقی، یکی از لوازم و تجهیزات جانبی که در بازار به وفور یافت می‌شود، هدفون باشد، البته با آگاهی و کاربرد بیشتر کاربران از امکانات این وسیله، بازار این ابزار هر روز رونق بیشتری پیدا کرده تا جایی که پای محصولات تقلبی و مارک متفرقه هم به بازار این محصولات باز شده است. سوپو، شان، اینوروس، سومیک، نوپوس، مارشال، اچ‌بی، کواین (Queen) و چندین نام دیگر از برندهای متفرقه انواع هدفون و هدست موجود در بازار به‌شمار می‌آیند.

البته انواع هدفون‌های موجود در بازار تنها در این چند مارک متفرقه خلاصه نمی‌شوند بلکه برندهای ناشناخته دیگری هم از این محصول در بازار وجود دارند.

«فروزنده»، یکی از فروشندگان انواع لوازم و تجهیزات کامپیوتر در خیابان ولیعصر در این زمینه می‌گوید، تمام هدفون‌هایی که در بازار ایران وجود دارند، محصول کشور چین هستند و خیلی کم می‌توان نوع اصل آن را پیدا کرد. تنوع مارک‌های متفرقه در بازار هدفون به حدی است که از نام تجاری مارک‌های اصلی چون سونی، جی‌وی‌سی، پاناسونیک و سامسونگ نیز در تولید این محصولات استفاده شده است.

وی کیفیت این محصولات را بسیار پایین می‌داند و می‌گوید: «در حال حاضر از هدفون مارک سونی (متفرقه)

مدل‌های M،MDR-E۸۸۸۰SP TS۹۲۲MP۴ و MDR-E۵۴۸ در بازار موجود است که با قیمت ۵هزار تومان به فروش می‌رسند.

همچنین با برند سامسونگ (متفرقه) نیز هدفون مدل TS-E۸۹۹ تولید شده که آن نیز قیمتی حدود ۵هزار تومان دارد، ضمن اینکه با مارک جی‌وی‌سی نیز مدل‌های JV-T۱، JV-K۵۲ و JV-T۹ به بازار عرضه شده که از لحاظ کارآیی چندان فرقی با هم ندارند و تنها تفاوت آنها در رنگ و شکل ظاهری‌شان دیده می‌شود.

این هدفون‌ها نیز با قیمتی بین ۵ تا ۶هزار تومان به فروش می‌رسند.

به اعتقاد فعالان بازار، هدفون‌های مارک متفرقه معمولا با تمام دستگاه‌های صوتی و تصویری سازگارند، اما کیفیت صوتی آنها بسیار پایین است.

«آرین»، دیگر فروشنده انواع تجهیزات کامپیوتری در مورد بازار برند‌های متفرقه این محصول می‌گوید: بازار هدفون‌های مارک متفرقه در ایران از استقبال بالاتری نسبت به مارک اصلی برخوردار است، البته تعداد مارک‌های متفرقه موجود در بازار به حدی زیاد است که نمی‌توان سراغی از مارک اصلی گرفت.

به اعتقاد وی، هدفون مارک اصلی در بازار موجود نیست، همه محصول کشور چین هستند. شان، اینوروس و سومیک جزو مارک‌های متفرقه موجود بازار هستند.

Sh-t۴۵۰mv، Sh-t۴۰۰mv جزو هدست‌های مارک شان هستند که با قیمت ۵هزار تومان به فروش می‌رسند. همچنین E-۷۰۶sp و Ga۵۷ xl نیز از هدفون‌های مارک اینوروس محسوب می‌شوند که به ترتیب با قیمت ۷ و ۵هزار تومان عرضه می‌شوند.

اما برای استفاده از هدست و هدفون‌های مارک متفرقه با دستگاه‌های مارک گوناگون هیچ محدودیتی وجود ندارد.

در واقع شما می‌توانید یک هدست و یا هدفون مارک متفاوت از دستگاهتان را خریده و از آن استفاده کنید، اما در این حالت نباید انتظار کیفیت چندان مناسبی را از وسیله ارتباطی جدیدتان داشته باشید.

اصلی‌های با گارانتی

در بازار برند‌های اصلی هدفون نیز به مارک‌های کریتیو، سونی لاجیتک و جنیوس می‌توان اشاره کرد که نسبت به مارک‌های متفرقه از قیمت بالاتری برخوردارند ضمن اینکه کیفیت پخش صدا و شکل ظاهری آنها نیز متفاوت است.

«سرافراز»، مسوول تبلیغات شرکت شاب نیز در زمینه هدفون‌های مارک کریتیو می‌گوید: هدفون‌های کریتیو در شکل‌های روگوشی، درون‌گوشی و هدست ارائه شده‌اند، که مدل HQ-۱۰۰ جزو هدفون‌های روگوشی است که با قیمت ۸هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین مدل‌های

EP ۴۸۰ و EP ۵۰ نیز به شکل هدفون‌های درون‌گوشی طراحی شده‌اند که به ترتیب قیمتی حدود ۱۴ و ۷هزار تومان دارند.

به گفته وی، هدست‌های این مارک نیز در مدل‌های HS-۳۰۰، HS-۶۰۰ وHS-۴۰۰ در بازار موجود هستند که به ترتیب با قیمت ۱۳، ۲۰ و ۲۹هزار تومان به فروش می‌رسند.

به اعتقاد سرافراز، هدفون و هدست‌های مارک کریتیو در بین مارک‌های موجود بازار از کیفیت صدای بالایی برخوردارند، چرا که شرکت کریتیو به صورت تخصصی در زمینه سیستم‌های صدا مانند کارت صدا، MP۳ و هدفون فعالیت می‌کند. همچنین طبق اعلام شرکت جنیوس مدل‌های ۰۲Vن ،HP-۰۳iن HP-۰۳Live، HP-۰۴Live و HP-۰۲Live جزو هدفون‌های نوع روی گوش (هدست) و درون گوش این مارک محسوب می‌شوند که به ترتیب با قیمت ۴هزار و ۶۰۰، ۵هزار و ۱۰۰، ۱۰هزار و ۲۰۰، ۱۵هزار و ۷۰۰ و ۹هزار و ۵۰۰تومان به فروش می‌رسند.

طبق اعلام این شرکت مدل HP-۰۳Live جزو هدفون‌های روگوش این مارک محسوب می‌شود، ضمن اینکه مدل‌های

HP-۰۴Live و HP-۰۲Live نسبت به مدل‌های دیگر از فروش بیشتری برخوردارند. همچنین کیفیت بالای پخش صدا و قابلیت بلند و کوتاه شدن سیم از ویژگی‌های این دو مدل هدفون محسوب می‌شوند.

همچنین در بین انواع برندهای معتبر و اصلی هدفون و هدست موجود در بازار از مارک لاجیتک نیز می‌توان نام برد که محصولات خود را با گارانتی ارائه می‌کند.

طبق اعلام نمایندگی فروش هدفون‌‌های لاجیتک (آواژنگ) مدل‌های lime، crystal و noise conelling جزو هدفون‌های پرفروش لاجیتک به شمار می‌آیند که قابلیت استفاده برای تمام دستگاه‌های صوتی و تصویری را دارا هستند، ضمن اینکه به سیستم نویزگیر نیز مجهز هستند. این هدفون‌ها در حال حاضر با قیمت ۱۶هزار تومان به فروش می‌رسند. همچنین انواع هدست‌های این مارک نیز با قیمتی بین ۲۵ تا ۴۲هزار تومان به فروش می‌رسند.

تازه وارد‌های بازار

شاید به نظر برسد استفاده از هدفون تنها برای جلوگیری از پخش صدای بلند دستگاه‌های پخش صدا و موسیقی به کار گرفته می‌شود، البته به غیر از این مورد، برخی، معتقدند صداهایی که از طریق هدفون پخش می‌شود، نسبت به بلندگوها بهتر است و جزئیات یک موسیقی را به کمک هدفون راحت‌تر می‌توان شنید، به طوری که بلندگوها این امکان را ندارند.

در بازار پررونق هدست و هدفون‌های موجود بازار گویا تضمین مورد اطمینانی برای کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش وجود ندارد به طوری که یکی از مارک‌های معتبر این محصول در بازار نیز برای انواع هدفون و هدست این مارک (سونی) هیچ نوع گارانتی در نظر نگرفته است.

عزیزیان، یکی از فروشندگان انواع لوازم صوتی و تصویری سونی در خیابان جمهوری می‌گوید: «از مارک سونی هم هدفون‌های اصلی و هم نوع متفرقه در بازار به وفور یافت می‌شود که هر دو به شکل بدون گارانتی ارائه می‌شوند ولی تفاوت اصلی آنها در نوع کیفیت و کارایی‌شان خلاصه می‌شود.

وی مدل‌های MDR-NE۲ و MDR-EX۵۲ را جزو هدفون‌های مخصوص واکمن و MP۳ معرفی می‌کند که به ترتیب با قیمت ۱۸ و ۲۷هزار تومان به فروش می‌رسند.

همچنین هدفون‌های روی گوش سونی در مدل‌هایXD۱۰۰ و XD۲۰۰ ارائه شده‌‌اند که کیفیت صدای ۱۰۰ دسی‌بل را دارا هستند و با قیمت ۲۸هزار تومان عرضه می‌شوند.

ضمن اینکه مدل‌های MDR-A۱۱۰،ن MDR-G۲۴ و MDR-A۱۰۱ جزو هدفون‌های روی گوش معمولی این مارک محسوب می‌شوند که به ترتیب با قیمت ۱۱، ۲۶ و ۱۹هزار تومان به فروش می‌رسند.

همچنین به گفته عزیزیان هدفون‌های سری جدید سونی، این قابلیت جمع‌کنندگی سیم را دارا هستند و به راحتی روی گوشی قرار می‌گیرند. مدل‌های Q۶۸ و Q۳۸ جزو این نوع هدفون‌ها محسوب می‌شوند که با قیمت ۲۶ و ۱۶هزار تومان عرضه می‌شوند.

مدل MDR-NC۲۲ به عنوان جدیدترین هدفون سونی اعلام شده که به سیستم از بین برنده اختلال صدا (noise cancling) نیز مجهز است و برای استفاده از همه نوع دستگاه مانند MP۳، کامپیوتر، تلویزیون و.... نیز کاربرد دارد، البته قابلیت تعویض سرفیش این نوع هدفون این امکان را فراهم کرده است که برای تمام دستگاه‌ها قابل استفاده باشد. همچنین یکی از ویژگی‌های اصلی این هدفون این است که کاربر هنگام استفاده از آن هیچ‌گونه صدایی را از بیرون دریافت نمی‌کند.

MDR-NC۲۲ در حال حاضر با قیمت ۷۹هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین مدل ۱۴۰K یکی دیگر از جدیدترین هدفون‌های سونی است که به صورت بی سیم (وایرلس) ارائه شده و ساخت کشور مالزی است و آنتن‌‌دهی آن نیز حدود ۷ متر است و با قیمت ۵۱هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین شرکت کریتیو (شاب) نیز هدفون جدید خود را در مدل‌های HQ-۱۹۰۰ و HQ-۱۴۰۰ به بازار عرضه کرده که با قابلیت سیستم نویزگیر نیز مجهز هستند. طبق اعلام شرکت کریتیو این محصول تا یک هفته آینده به بازار داخلی وارد می‌شوند، هم اکنون نیز قیمت فروش آنها مشخص نشده است.

همچنین شرکت پاناسونیک نیز هدفون‌هایی طراحی کرده است که برای گوشی‌های تلفن بی‌سیم و ثابت کارایی دارند، این هدفون‌ها که در مدل‌های K،K X-TCA۸۶ KX-۲۰A۶۰ و Kx-۲۵A۹۲ ارائه شده‌اند، به ترتیب با قیمت ۳۰، ۲۰ و ۲۵هزار تومان به فروش می‌رسند و به صورت تک گوشی هستند.