از تایید تا تکذیب

شهرام شریف

فیلتر شدن گوگل. همین سه کلمه می‌توانست توجه هر کاربر و غیر کاربر را به خود جلب کند.

وقتی از نیمه شب یکشنبه کاربران برخی سرویس‌دهندگان اینترنتی هنگام مراجعه به گوگل و ابزارهای متعلق به آن (از جمله G-MAIL) با صفحه فیلترینگ مواجه شدند، با خود اندیشیدند که آیا فیلتر کردن بزرگترین سرویس جست‌وجوی اینترنتی و یکی از محبوب‌ترین سایت‌های اینترنتی واقعا تحقق یافته است؟

برخی از کاربران گزارش داده‌اند که به همراه گوگل برخی سرویس‌دهندگان وبلاگ فارسی نیز با فیلتر روبه‌رو شده‌اند.

تا اواسط صبح هنوز خبر در وبلاگ‌ها و سایت‌های اینترنتی می‌گشت و مسوولان مخابراتی در دسترس نبودند.

برخی وبلاگ‌ها حتی روش‌هایی را برای دور زدن فیلترینگ برای استفاده از گوگل و جی میل ارائه کرده بودند.

در همین حال برخی منابع در وزارت ارتباطات در تماس‌های تلفنی خبرنگاران از اشتباه بودن فیلترینگ گوگل خبر دادند ولی مسوولان هیچ کدام در دسترس نبودند.

در همین اوضاع خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای را با حمید شهریاری، دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی انجام داد که وی فیلتر شدن گوگل را تایید کرده بود.

وی ضمن تایید فیلترینگ گوگل هر‌گونه اظهارنظری در این باره را به بعد موکول کرد.

اقدام بی‌سابقه دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در تایید فیلترینگ یک سایت اینترنتی در حالی که مسوولان وزارت ارتباطات از تایید یا تکذیب آن طفره می‌رفتند، این موضوع را به ذهن‌ها متبادر کرد که شاید این اقدام از سوی شورای‌عالی اطلاع‌رسانی صورت گرفته است.

در همین حال تا ظهر دیروز مقامات وزارت‌ آی سی تی موضوع را تکذیب کردند و این در حالی بود که موضوع تایید فیلتر شدن گوگل توسط دبیر شورای‌عالی اطلاع‌رسانی در خبرگزاری‌های خارجی بازتاب پیدا کرده بود.

رادمان، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ظهر دیروز به همکار من اطمینان داد که فیلترینگ گوگل یک اشتباه فنی بوده و تنها در برخی از نقاط کشور مشهود بوده است.

وی همچنین درباره تایید فیلترینگ گوگل توسط دبیر شورای‌ عالی اطلاع‌رسانی و بازتاب بین‌المللی آن گفت: آقای شهریاری، مسوول دیتا و یا فیلترینگ اینترنت نیستند و حتی عضو کمیته تعیین مصادیق هم نیستند، بنابراین نباید در این زمینه اظهارنظر می‌کردند و اگر صحبتشان بازتابی داشته باید خودشان پاسخگو باشند.

شرکت فناوری اطلاعات نیز سرانجام با ارسال فاکسی به رسانه‌ها به اظهارنظرها در این زمینه پاسخ گفت و نوشت که در حال حاضر هیچ مشکلی برای دسترسی به موتورهای جست‌وجویی نظیر گوگل وجود ندارد.

این اطلاعیه اضافه می‌کرد که مشکل عدم دسترسی چند ساعته در برخی از نقاط کشور به گوگل مرتفع شده و کاربران اینترنت می‌توانند همچون گذشته از خدمات چنین موتورهای جست‌وجویی بهره‌مند شوند.

به نظر می‌رسد گوگل فعلا از زیر خطر فیلتر شدن کنار رفته هر چند این سرویس‌دهنده آمریکایی خود مدت زمانی است اجازه دسترسی به بسیاری از سرویس‌های خود توسط کاربران ایرانی را نمی‌دهد.

با این حال به نظر می‌رسد فیلتر شدن گوگل بیش از آنکه این شرکت را زیر ضربه قرار دهد، هزاران کاربر ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که از مزایای سرویس‌های گوگل بهره‌مند می‌شوند.