سریع‌ترین کارت حافظه جهان - ۲۸ شهریور ۹۲

دنیای اقتصاد- درست یک سال پیش بود که شرکت SanDisk اعلام کرد دیگر از کارت‌های حافظه با فرمت XQD استفاده نخواهد کرد و تمرکز خودش را روی کارت‌های حافظه۲/۰ CFast قرار می‌دهد. به این ترتیب بود که این شرکت کارت‌های حافظه با سرعت انتقال بالای CompactFlash خود را معرفی کرد. حالا بعد از یک سال SanDisk برای تغییر سیاست خود در استفاده از کارت‌های حافظه اولین کارت حافظه۲/۰ CFast در جهان را معرفی کرده است که سریع‌ترین کارت حافظه جهان هم به حساب می‌آید. این محصول جدید با نام۲/۰ SanDisk Extreme Pro CFAST معرفی شده است. سرعت خواندن اطلاعات از روی این کارت حافظه ۴۵۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت ثبت اطلاعات روی آن ۳۵۰ مگابایت بر ثانیه است. این کارت حافظه حالا رقیبی جدی برای کارت‌های حافظه Toshiba's Exceria Pro SDHC محسوب شده و عنوان سریع‌ترین کارت حافظه جهان را به خود اختصاص داده است.

با این حال اما، مهم‌ترین عامل موفقیت برای یک کارت حافظه، قابلیت پشتیبانی و استفاده از آن توسط ابزار‌های دیجیتال است. سال گذشته این امکان در دوربین فیلمبرداری ArriAmira گنجانده شد، ولی امسال شرکت Canon هم قابلیت استفاده از این کارت‌های حافظه را در دوربین‌های خود تعبیه کرده است تا با این اوصاف استفاده از این محصول به سرعت رواج پیدا کند.

این کارت‌های حافظه جدید SanDisk در حال حاضر در ایالات متحده و اروپا برای استفاده در دوربین‌های ARRI با ظرفیت‌های ۶۰ و ۱۲۰ گیگابایتی به بازار عرضه شده‌اند. همچنین این شرکت برای مصرف کاربران عمومی خود یک کارت حافظه CF با ظرفیت ۲۵۶ گیگابایت به بازار عرضه کرده که به گفته مدیران SanDisk یک کارت حافظه سریع با کارآیی بالا است. با این همه اما استفاده از CFast ۲/۰ هزینه بالایی دارد، چون قرار است این کارت ۲۵۶ گیگابایتی با قیمت ۱۸۱۰ دلار به‌ فروش برسد.