افتتاح پارس‌هاب، بزرگ‌ترین مارکت آندروید ایرانی
دنیای‌اقتصاد- پارس هاب، بزرگ‌ترین مارکت آندروید ایرانی فعالیت خود را رسما آغاز کرد. مهم‌ترین ویژگی پارس هاب، تنوع محتواهای ارائه شده درآن است. درحال حاضر هفت نوع محتوا برای کاربران ابزارهای هوشمند مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید در این سامانه ارائه شده است که شامل نرم افزار، بازی، کتاب، روزنامه، مجله، موسیقی و دانشنامه می‌شود. نسخه آزمایشی (بتا) این سامانه از 28 مرداد ماه سال جاری به صورت محدود عرضه شد و مورد تست و ارزیابی کارشناسان این حوزه قرار گرفت، اما از اول مهر ماه نیز نسخه نهایی پارس هاب برای استفاده عموم عرضه شده است.
در این سامانه دو هدف اصلی دنبال می‌شود. نخست ایجاد بستری امن، زیبا و متنوع برای کاربران تا بتوانند نرم‌افزار و محتوای مورد نیاز خود را به صورت متمرکز و با کیفیت مناسب دریافت کنند. در این راستا نیز تاکنون بیش از ۲۰ هزار عنوان محصول و محتوا برای بخش های مختلف سامانه تامین و ارائه شده است. دومین هدف پارس هاب اما حمایت از تولیدکنندگان محتوا و نرم‌افزارهای تلفن همراه در ایران است تا بتوانند با جدیت بیشتری فعالیت و سهم صنعت تولید نرم‌افزارهای تلفن همراه را در حوزه ICT کشور افزایش دهند. در نهایت نیز این کار زمینه‌ساز صادرات محصولات و خدمات این حوزه شود.
از جمله امکانات دیگری که برای تولیدکنندگان پیش‌بینی شده است می‌توان به روال ساده و منظم ثبت محصولات، تامین امنیت محصولات و ارائه API مربوطه (در دو سطح DRM و In App Purchase یا درون خرید)، ارائه گزارش‌های متنوع و دقیق به منظور تحلیل مارکت و تولید در راستای تقاضای موجود، شفافیت و سرعت عملیات گردش مالی و تسویه حساب با تولیدکنندگان، امکان ارتباط مستقیم میان کاربران و تولیدکنندگان، امکان عرضه نسخه دمو محصولات و نیز امکان ویژه آزمون و خرید یک محصول اشاره کرد.
سامانه پارس هاب، نخستین بستر عرضه محصول و محتوا به صورت یکپارچه در ایران است که می‌توان آن را با GooglePlay یا iTunes در حوزه آی‌فون مقایسه کرد. عملیات طراحی و پیاده‌سازی این سامانه طی یک سال و توسط جمعی از متخصصان حوزه تلفن همراه به منظور تامین نیازهای کاربران ایرانی انجام شده است. از دیگر امکانات جالب پارس هاب می‌توان به وجود واحد اعتباری به نام «داریک» اشاره کرد که باعث تشویق کاربران به خرید محصولات ایرانی و معرفی این محصولات به سایر کاربران می‌شود. کاربران برای دریافت پارس هاب می‌توانند به وب‌سایت اختصاصی پارس هاب به نشانی www.parshub.com مراجعه کنند. همچنین کلیه تولیدکنندگان نرم‌افزار، بازی و سایر انواع محتوا نیز می‌توانند جهت ثبت محصولات یا محتوای خود به پورتال دفتر فروش پارس هاب به نشانی seller.parshub.com مراجعه کنند.