نوسانات شدید در قیمت اجناس الکترونیکی
به گفته رییس صنف فناوران رایانه تهران در حال حاضر قیمت اجناس الکترونیکی در حال نوسان است.
مهدی میرمهدی، رییس صنف فناوران رایانه تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، با اشاره به قیمت اجناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: در ابتدا قیمت دلار رو به کاهش بود و همه از این قضیه رضایت داشتند، اما بعد از صحبت‌های رییس‌کل بانک مرکزی مبنی بر تعیین کف برای قیمت دلار، قیمت‌ها دوباره افزایش پیدا کرد و بازار فروش راکد شد. وی در ادامه‌ با اشاره به صحبت‌های رییس‌کل بانک مرکزی و اینکه این سخنان بر بازار تاثیر گذاشت، ادامه داد: چه‌طور زمانی که قیمت دلار رو به افزایش است، کسی برای آن سقف تعیین نمی‌کند، اما هنگامی که روندی رو به کاهش را سپری می‌کند، باید برای آن کف قیمت تعیین کرد؟
او افزود: این افزایش قیمت پس از صحبت‌های رییس‌جمهوری در سازمان ملل دوباره روندی رو به کاهش را تجربه کرد. در حال حاضر کالاهای ما ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است. با این وضعیت بازار دوباره پویا شد. رییس صنف فناوران رایانه تهران در مورد سفر رییس‌جمهوری به نیویورک و تاثیر آن روی قیمت کالاهای IT، کاهش قیمت دلار و به تبع آن اجناس IT را از این امر تاثیرپذیر دانست.
میرمهدی در ادامه افزود: نزدیک به دو ماه است که کالاهای IT از تحریم‌ها خارج شده‌اند پیش از آن نیز وارد‌کنندگان سعی می‌کردند تمامی این اجناس را به کشور وارد کنند و از این جنبه مردم در تنوع و دریافت کالاهای الکترونیکی با مشکلی روبه‌رو نبودند. در زمان تحریم‌ها تاجر‌ها محدودیت‌ها را دور می‌زدند و با استفاده از این روش کالاها را به کشور وارد می‌کردند. در حقیقت بزرگ‌ترین مشکل ما در این زمینه انتقال وجه بود.
وی در پایان به مساله‌ مالیات‌ها اشاره کرد و گفت: ما با پرداخت مالیات مشکلی نداریم اما مالیات دریافتی باید برحسب مالیات بر درآمد باشد، به این معنی که از سود اجناس فروخته شده مالیات محاسبه شود. به نظر می‌رسد وزارت اقتصاد و امور دارایی باید از کارشناسانی استفاده کند که دراین زمینه مشاوره‌های درست و صحیح را به افراد مربوطه بدهند. مطمئنا در صورت لحاظ مالیات بر درآمد قیمت‌ها در بازار به صورت محسوسی کاهش پیدا خواهد کرد.