به دنبال لغو طرح شبنم نباشید
دنیای‌اقتصاد- با وجودی که پروژه شبنم طی مدتی که از عمر سه ساله‌اش می‌گذرد با حمایت سازمان و برخی از ارگان‌های دولتی در سطح کشور اجرا و بر لزوم اجرای آن به عنوان ابزاری کارآمد برای محدود کردن قاچاق کالا تاکید می‌شود، اما کارشناسان و برخی از مسوولان دولتی اعتقاد چندانی به درستی تداوم اجرای این طرح در سطح کشور ندارند.
چرا که از نظر آنها اجرای این طرح با این سبک و سیاق نه‌تنها منجر به کندی روند واردات کالا به بازار و رشد هزینه‌های وارداتی برای واردکنندگان شده است، بلکه تاثیری در توقف یا حتی محدود کردن قاچاق که هدف اصلی این پروژه عنوان شده است نداشته است. بر همین اساس برخی از مقامات اتاق بازرگانی از جمله یحیی آل‌اسحاق و گروه بزرگی از کارشناسان بر حذف این طرح و گروهی نیز به ایجاد تغییرات اساسی و ریشه‌ای در این طرح معتقدند.
همچنین چندی پیش برخی از مقامات دولتی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های رسمی از احتمال لغو این طرح خبر داده و اعلام کردند در واقع این پروژه تاثیری در محدود کردن قاچاق کالا نداشته و استناد شرکت راهبر (مجری این پروژه) به آمارهای ارائه شده از سوی گمرک در مورد گوشی تلفن همراه دلیل موفقیت اجرای این طرح در بازار نیست.
البته مسوولان اجرایی پروژه شبنم که این پروژه را یک مصوبه قانونی در مجلس شورای اسلامی می‌دانند می‌گویند، امکان لغو این طرح وجود ندارد. اما ممکن است برخی از تغییرات در این طرح اعمال شود. نوری‌زاده که در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرده بود وجود برخی از مشکلات در این پروژه را انکار نمی‌کند از بروز برخی از تغییرات در این پروژه نیز خبر داده بود.
این درحالی است که کارشناسان می‌گویند، ایرادات و ابهامات این طرح با وجود انبوهی از انتقادات طی این سه سال رفع نشده است و به نظر هم نمی‌رسد که حالا با این شبهاتی که در رابطه با عرضه برچسب‌ها در بازار سیاه و درآمدزایی هنگفت برای گروهی به وجود آمده است این مشکلات به زودی رفع و رجوع شود.
در این باره، اما سردار مهدی ابویی، معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور اعلام کرده است: این طرح دارای مشکلاتی است و ما این را قبول داریم، ولی مشکلات اجرای طرح شبنم در کشور در حال بررسی و برطرف شدن است.
وی که گویا با وجود قبول مشکلات بسیار در اجرای طرح بر تداوم اجرای این طرح تاکید دارد در گفت‌وگو با «موبنا» با اشاره به اجرای طرح سوم شبنم در کشور اظهار کرد: اگر چه این طرح تا کنون توانسته در میزان کاهش قاچاق و همچنین افزایش واردات قانونی تاثیر بسزایی داشته باشد و همین موضوع منجر به انتقاداتی شده است که ما را بر آن داشته است تا برای ایجاد تغییراتی اساسی در این طرح اقدام کنیم.
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر این موضوع که این طرح قابل حذف نیست و هیچ سازمان و نهادی نیز به دنبال حذف اجرای این طرح در کشور نیست، گفت: طرح شبنم همچنان به قوت خود باقی است و با تلاش بیشتر نسبت به سال گذشته در کشور اجرا می‌شود.
ابویی افزود: هم‌اکنون در حوزه اجرا منتظر ابلاغ مرحله سوم سطح عرضه هستیم و این در حالی است که در سطح‌های قبلی با مشکلات فراوانی و البته پیش‌بینی نشده‌ای روبه‌رو بودیم که امیدواریم به مرور زمان تمامی مشکلات در این زمینه حل شود.