دانشمندان توانستند علت قطع شدن ارتباط تلفن‌های همراه را هنگام مکالمات تلفنی مشخص کنند و علت این امر را تنها به ستاره منظومه شمسی ما نسبت داده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر، برای مشکل قطع شدن ارتباط‌های تلفن‌های همراه به جای مقصر شناختن ارائه دهندگان شبکه باید خورشید را متهم کرد. این مشکل در نتیجه انرژی فراوانی است که توسط طوفان‌های خورشیدی روی سطح خورشید شکل می‌گیرند.
این طوفان‌ها یا انفجار گاز داغ، امواج ضربه‌ای قوی تولید می‌کند که با سرعت میلیون‌ها کیلومتر در ساعت در فضا شلیک می‌شوند. براساس نتایج تحقیقات مشترک کالج ترینیتی دوبلین، دانشگاه کالج لندن و دانشگاه هاوایی این انرژی موجب می‌شود که الکترون‌ها موج‌های رادیویی ایجاد کنند که در نهایت به اتمسفر زمین می‌رسد. دکتر جیسون بیرن از دانشگاه هاوایی گفت: این امواج به صورت روزانه سیستم‌های ارتباطی زمینی و ماهواره‌ای را مختل می‌کند.
این تحقیق برای نخستین بار بین امواج رادیویی و طوفان‌های خورشیدی ارتباط قائل شده است. دکتر بیرن گفت: ارتباط مستقیمی بین طوفان‌های خورشیدی و امواج رادیویی وجود دارد. اکنون که توانسته‌ایم منبع را مشخص کنیم می‌توانیم بدانیم که چه عاملی موجب شده ذرات خورشید در یک زمان مشخص به ما برسند این امر موجب می‌شود که بتوانیم آینده نقش طوفان‌های خورشیدی در زمین را نیز پیش بینی کنیم. محققان با استفاده از ترکیب تصاویر با کیفیت بسیار بالا از دو فضاپیما که مجهز به آشکارساز انفجار رادیویی هستند و آنتن‌هایی که در ایرلند قرار دارند این تحقیقات را انجام داده‌اند. آنها توانستند خاستگاه دقیق طوفان‌های خورشیدی روی خورشید را مشخص کرده و تاثیر دقیق آن را روی زمین تعیین کنند.
آنها اکنون امیدوارند که این پیشرفت بتواند از اختلالات ارتباطاتی جلوگیری کرده و مشکلات قطع شدن تماس‌ها، قطع ارتباطات رادیویی و سیگنال کمتر دستگاه‌های
جی پی اس را حل کنند.