آمارهای گمرک کاهش قاچاق را ثابت نمی‌کند
دنیای‌اقتصاد- اگرچه مسوولان از کاهش حجم قاچاق در مورد گوشی موبایل خبر داده و اعلام کرده‌اند علت این موضوع برخوردهای جدی با قاچاقچیان و عرضه‌کنندگان کالاهای قاچاق است، اما فعالان بازار نظر دیگری دارند.
به گفته آنها، اگرچه طی دو سال گذشته حجم قاچاق کاهش یافته است، اما این به معنی این نیست که کلا گوشی قاچاق وارد بازار نشده است، بلکه گوشی‌های قاچاق با برچسب شبنم به وجهه قانونی در بازار عرضه شده‌اند. به گفته آنها طی ماه‌های گذشته نیز در بازار شاهد رشد مجدد عرضه گوشی‌ها و تجهیزات جانبی قاچاقی بوده‌ایم که متاسفانه به برچسب شبنم مزین بوده‌اند.
فعالان بازار می‌گویند، استناد به آمارهای گمرکی در مورد افزایش حجم واردات گوشی به کشور تنها به معنی کاهش قاچاق نیست. با توجه به این موضوع در این رابطه با احمدی یکی از فعالان بازار گوشی موبایل در خیابان ولیعصر گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید:
شنیده می‌شود طی ماه‌های گذشته در بازار گوشی شاهد عرضه گوشی‌های قاچاق بوده‌ایم. درست است؟
گوشی قاچاق همیشه در بازار موجود است. منتها یک سری با نصب برچسب شبنم و ارائه گارانتی وجهه رسمی یافته و گروهی هم بدون گارانتی و شبنم به فروش می‌رسند.
اما شنیده می‌شود طی ماه‌های گذشته حجم گوشی‌های قاچاق در بازار بیشتر شده است.
به دلیل اینکه شرکت‌هایی که خود را نماینده فروش اعلام می‌کنند طی مدت اخیر در زمینه واردات کمی ضعیف‌تر از قبل عمل کردند که این موضوع منجر به تزریق نمونه‌های قاچاق برای تامین نیاز بازار شد.
چطور است که شما از رشد قاچاق می‌گویید، اما آمارهای گمرک حاکی از رشد واردات از مسیرهای قانونی است؟
این را همه می‌دانند که آمارهای گمرک چندان هم دقیق نیست. در ضمن اگر هم آمار درست باشد، با توجه به رشد تقاضایی که هر سال برای بازار گوشی متصور می‌شویم (۲۰ تا ۳۰ درصد) باید هم انتظار رشد ورود کالا را داشته باشیم. از سوی دیگر، تعداد کاربران گوشی روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود و از سویی سن استفاده از گوشی هم افزایش یافته است. همچنین با افزایش تعداد اپراتورها در حال حاضر بسیاری از کاربران دو تا سه گوشی در اختیار دارند. همه اینها منجر به واردات بیشتر می شود که بخشی از طریق مبادی رسمی و مابقی از طریق قاچاق تامین می‌شود.