یک لنز هوشمند!
دنیای‌اقتصاد- بازار ابزارهای هوشمند پوشیدنی هر روز در حال رونق و توسعه است و شرکت‌های تولیدکننده مختلفی به این بازار وارد می‌شوند تا محصولات جدیدشان را عرضه کنند.
در چنین فضای رقابتی است که محصولاتی منحصر به فرد، جدید و خلاقانه همیشه می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. گوگل در این مورد معمولا پیشرو بوده است. در حالی که عینک گوگل توجه بسیاری از کاربران و فعالان عرصه تکنولوژی در سرتاسر دنیا را به خودش جلب کرده است و همه منتظر ورود و عرضه رسمی این محصول به بازارهای مختلف هستند، حالا گوگل از طراحی یک محصول پوشیدنی هوشمند دیگر خبر داده است.
این محصول جدید قرار است یک لنز هوشمند ارتباطی باشد که برای کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار بگیرد. گویا گوگل در حال توسعه‌ یک لنز هوشمند است که با استفاده از قطعات الکترونیک مینیاتوری و بسیار کوچک بتواند میزان گلوکز موجود در اشک چشم را اندازه گیری کرده و به این ترتیب، امکان تشخیص و کنترل بیماری دیابت را از راهی ساده‌تر نسبت به آزمایش خون، در اختیار افراد و پزشکان قرار بدهد. با این اوصاف گویا یک تراشه بسیار کوچک Wi-Fi به‌همراه حسگر گلوکز بین دولایه لنز قرار داده می‌شود. ساختار این لنز با چشم انسان سازگار است و گوگل اعلام کرده است که در حال کار برای تعبیه یک لامپ LED بسیار کوچک برای اطلاعات از اعلانات مختلف این لنز است.
در سال‌های اخیر تلاش‌های مختلفی برای تولید لنزهای هوشمند تماسی و ارتباطی انجام شده است، اما این پروژه‌ گوگل احتمالا یکی از جدی‌ترین اقدامات صورت گرفته در این زمینه خواهد بود. در واقع گوگل در حال ایجاد روش‌هایی برای استفاده کاربردی از این لنز است. گوگل این روزها در حال همکاری با شرکت‌های داروسازی و فعال در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی است تا محصول خودش را مطابق با استانداردهای پزشکی روانه بازار کند. همچنین این شرکت مذاکراتی را هم با FDA یا سازمان غذا و داروی ایالات متحده انجام داده است تا این محصول را با قابلیت‌هایی در حوزه پزشکی روانه بازار کند.
به گزارش خبر آنلاین به نقل از ZDnet، بابک پرویز و برایان اوتیس دو محقق گوگل و مبدع این لنز هستند که در حال تکمیل پروژه بوده و می‌گویند برای درمان بیماری تلاش می‌کنند که از هر ۱۹ نفر در جهان یک نفر به آن مبتلا هستند.
آنها در وبلاگ خود نوشتند که سطح گلوکز با خوردن و ورزش کردن و شیرینی بالا و پایین می‌شود و پایین آمدن ناگهانی آن خطرناک بوده و باید مانیتورینگی وجود داشته باشد تا سطح آن را اعلام کند تا افراد مبتلا و دیابتی که هر روز با دستگاه قند خون خود را اندازه می‌گیرند، به راحتی از سطح گلوکز خون خود مطلع شوند. از آن‌جایی که خیلی از افراد روزانه قند خون را کنترل نمی‌کنند و بعد از حاد شدن مشکل به دکتر مراجعه می کنند، بنابراین چنین لنزی می تواند برای این بیماران بسیار مفید باشد.