دنیای‌اقتصاد- تکنولوژی این روزها بیشتر در اشکالی کوچک‌تر و سبک‌تر برای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تر ارائه می‌شود.
درست به همین دلیل هست که در سال‌های اخیر کامپیوترهای خانگی و رومیزی به تدریج بازنشسته می‌شوند و جای خودشان را به دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل شخصی مانند موبایل‌ها و تبلت‌ها می‌دهند.
به این ترتیب است که این ابزارهای قابل حمل هوشمند در این سال‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند و به همین دلیل مورد توجه تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزاری و توسعه‌دهندگان نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌ها قرار گرفته‌اند.
حالا بررسی‌ها نشان می‌دهد که کامپیوترهای قابل حمل و موبایل‌های هوشمند به خاطر تقاضای بالایی که در بازار برای خرید آنها وجود دارد، به فرصتی قابل توجه برای تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزاری و مدارهای مجتمع (IC) تبدیل شده‌اند. در حقیقت بازار دستگاه‌های قابل حمل پر سرعت با امکان اتصال به اینترنت حالا بازارهای حاشیه‌ای پررونقی را ایجاد کرده‌اند که به‌تدریج گسترش بیشتری هم پیدا می‌کنند.
با این اوصاف انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۸ کامپیوترهای شخصی قابل حمل و موبایل‌های هوشمند بیشترین سهم را از فرصت‌های درآمدی تولیدکنندگان مدارهای مجتمع ویژه دستگاه‌های مجهز به امکان اتصال به اینترنت پر سرعت در اختیار بگیرند. در واقع کارشناسان بازار پیش بینی کرده‌اند که این ابزارها تا پنج سال آینده بیشترین میزان تولید قطعات سخت‌افزاری بازار تجهیزات کامپیوتری را به خود اختصاص بدهند.
بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IHS iSuppli در این مورد، بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ بیش از ۴۰۰ میلیون مدار مجتمع ویژه دستگاه‌های مجهز به امکان اتصال به اینترنت پر سرعت برای استفاده از کامپیوترهای شخصی قابل حمل به سراسر دنیا صادر شود که این میزان، درآمدی برابر ۵/۲ میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد.
در طول همین دوره زمانی بیش از ۸۰ میلیون مدار مجتمع ویژه دستگاه‌های مجهز به امکان اتصال به اینترنت پر سرعت برای استفاده از موبایل‌های هوشمند به سراسر دنیا صادر خواهد شد که درآمدی در حدود ۲۶۰ میلیون دلار ایجاد می‌کند.
به گفته کارشناسان موسسه iSuppli دستگاه‌های مجهز به امکان اتصال به اینترنت پر سرعت به آن دسته از دستگاه‌هایی گفته می‌شود که یکی از تکنولوژی‌های WirelessHD، WHDI، ad۸۰۲.۱۱،۸۰۲.۱۱ n ۳x۳ یا ac ۲x۲ ۸۰۲.۱۱ را در اختیار داشته باشد.
حالا گزارش‌ها و بررسی‌های اخیر این موسسه نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۸ صادرات جهانی کامپیوترهای شخصی قابل حمل یا موبایل PCهای
مجهز به امکان اتصال به اینترنت پرسرعت به ۱۲۵ میلیون دستگاه می‌رسد که این روند رشد به دنبال افزایش تقاضا و به دنبال آن استفاده بیشتر از تکنولوژی Wi-Fi در این دستگاه‌ها خواهد بود.
«استفانی گیبونز» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه iSuppli در این مورد می‌گوید: «بیشترین استفاده از موبایل PCهای مجهز به امکان اتصال به اینترنت پر سرعت در محدوده بازارهای مصرفی و تجاری اتفاق می‌افتد.
استفاده از این دستگاه‌ها در خانه‌ها و منازل بیشتر برای پخش محتوای با کیفیت HD روی تلویزیون‌ها از طریق شبکه اینترنت خانگی است. در دفاتر و فضاهای کاری هم موبایل PCهای مجهز به امکان اتصال به اینترنت پر سرعت امکان دریافت و انتقال فایل‌های مختلف با حجم زیاد را تنها در چند ثانیه برای کاربرانشان فراهم می‌آورند و به عنوان یک دستگاه منبع برای نمایشگرهای بزرگ‌تر که در کاربردهایی مانند ویدئو کنفرانس به‌کار می‌رود، مورد استفاده قرار می‌گیرند.»
به این ترتیب کارشناسان و تحلیلگران iSuppli پیش بینی کرده‌اند که صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند مجهز به امکان اتصال به اینترنت پر سرعت در سال ۲۰۱۸ به ۳۶ میلیون دستگاه می‌رسد که به طور عمده به دنبال افزایش استفاده از تکنولوژی ۶۰ گیگاهرتزی در پردازنده‌های این ابزارها رخ می‌دهد.
این کارشناسان معتقدند که بیشترین استفاده از موبایل‌های هوشمند مجهز به امکان اتصال به اینترنت پرسرعت برای پخش فایل‌های ویدئویی HD از موبایل‌های هوشمند روی تلویزیون‌ها از طریق شبکه سرگرمی خانگی است.

رونق بازار ابزارهای قابل حمل مجهز به اینترنت