دنیای‌اقتصاد- درحالی‌که بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند در یکسال اخیر حسابی داغ و پررونق شده است، شرکت‌های مختلفی برای ورود و حضور پررنگ‌تر در این بازار تلاش می‌کنند. در میان محصولات مختلف در بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند، ساعت‌های هوشمند و دستبندهای هوشمند طرفداران زیادی دارند. در همین راستا موسسه تحقیقاتی معروف Canalys به‌تازگی بررسی‌هایی انجام داده و گزارشی را در زمینه بازار جهانی دستبندهای هوشمند ارائه کرده است.
براساس این گزارش انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۷ میلیون دستگاه دستبند هوشمند و دیجیتالی به سراسر دنیا صادر شده و به فروش برسند. در این میان، اما کارشناسان و فعالان بازار امید زیادی به رونق بیشتر بازار دستبندهای هوشمند که مجهز به حسگرهای پوشیدنی خاصی هستند، دارند.
در حقیقت دستبندهای دیجیتالی همان دستبندهایی هستند که در بازار به‌عنوان دستبندهای ورزشی شناخته می‌شوند و در واقع امکانات اولیه‌ای مانند میزان مصرف کالری، مسافت طی شده و... را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. دستبندهای هوشمند که از حسگرهای پوشیدنی خاصی بهره می‌برند و مبتنی بر سیستم‌عامل هستند معمولا همان ساعت‌های هوشمندی هستند که به یک کامپیوتر کوچک روی مچ دست کاربرانشان تبدیل شده‌اند.
براساس گزارش Canalys، کارشناسان اعلام کرده‌اند که میزان صادرات جهانی دستبندهای دیجیتالی و هوشمند در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ رشد چشمگیری را تجربه کرده است. شرکت Fitbit در این دوره زمانی و به دنبال معرفی دستبندهای Flex و Force خود در ماه‌های مه و اکتبر به یک شرکت پیشرو جدید در بازار دستبندهای دیجیتالی و هوشمند تبدیل شده است. این شرکت در بازار دستبندهای دیجیتالی یا ورزشی با در اختیار داشتن سهم ۵۰ درصدی از بازار، حاکمیت بازار را به خود اختصاص داده است. در همین زمان Samsung در بازار جهانی ساعت‌های هوشمند با در اختیار داشتن بیشترین سهم بازار در صدر تولیدکنندگان قرار گرفته است.
«کریس جونز» یکی از تحلیلگران موسسه Canalys در این مورد می‌گوید: «Samsung با معرفی ساعت هوشمند Galaxy Gear توانست سهم زیادی از این بازار را به خودش اختصاص بدهد. صادرات جهانی این محصول جدید باعث شد Samsung به شرکت پیشرو در بازار ساعت‌های هوشمند تبدیل شود و به این ترتیب تولیدکنندگان دیگر برای کسب سهم بیشتر و حضور پر رنگ در این بازار به تکاپو بیفتند. تولیدکنندگان دستبندهای دیجیتالی و ورزشی، اما چون مدت بیشتری است که در این بازار فعالیت می‌کنند، فروش بیشتری هم در سطح جهان داشته‌اند. اما انتظار می‌رود ساعت‌های هوشمند که قابلیت‌های دستبندهای دیجیتالی را هم در خود دارند، به‌زودی و در آینده‌ای نزدیک بازار را در اختیار گرفته و دستبندهای دیجیتالی را پشت سر بگذارند.»
در حال حاضر دستبندهای دیجیتالی بیشتر در زمینه‌های ورزشی و پزشکی کاربرد دارد. با این همه؛ اما کارشناسان معتقدند ۲۰۱۴، سال ابزارهای پوشیدنی هوشمند است و انتظار می‌رود ساعت‌های هوشمند و در واقع دستبندهای هوشمند با صادرات هشت میلیون دستگاه در این سال سهم زیادی از بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند را به خودشان اختصاص بدهند. کارشناسان موسسه Canalys پیش‌بینی کرده‌اند که میزان صادرات جهانی ساعت‌های هوشمند تا سال ۲۰۱۵ به بیش از ۲۳ میلیون دستگاه و در سال ۲۰۱۷ به بیش از
۴۵ میلیون دستگاه برسد.
«دانیل مت» یکی دیگر از کارشناسان Canalys در این مورد می‌گوید: «دستبندهای دیجیتالی و هوشمند بیشتر به خاطر کاربردهای سلامتی و تناسب اندام در بازار شناخته می‌شوند، اما با رواج ساعت‌های هوشمند در بازار کاربران این دستبندها امکانات گسترده‌ای را در اختیار خواهند داشت. در این میان، سیستم‌عامل آندروید سهم زیادی در رشد این بازار داشته و به توسعه اکوسیستم اپلیکیشن‌های ساعت‌های هوشمند کمک زیادی می‌کند. به این ترتیب انتظار داریم مجهز بودن به سیستم‌عامل آندروید، کیفیت بالای حسگر پوششی و عمر بالای باتری در این ابزارها به عوامل مهم موفقیت آنها در بازار تبدیل شود.»

غلبه ساعت‌های هوشمند بر دستبندهای دیجیتالی