اساس اینترنت چیزها تا سال 2020 حدودا به 212 میلیارد ابزار ارتقا خواهد یافت. IBM و AT&T برای ساختن اَپ‏های اینترنت چیزها همکاری می‏کنند تا نسل بعدی شهرهای هوشمند را شکل دهند. آی‏بی‏ام (IBM) و ای‏تی‏اندتی (AT&T) اعلام کرده‏اند که اتحادی را برای ایجاد راهکارهای پشتیبانی از «اینترنت چیزها» (اینترنت شیء) شکل داده‏اند.
این دو شرکت فناوری‏های پلت‌فرم‏های تحلیلی، ابری و امنیتی خود را با توجه به موضوع حریم خصوصی یکپارچه می‏کنند تا در مورد داده‏های گردآوری‏شده از دستگاه‏ها در صنایع مختلف دیدگاه بهتری بیابند. مایکل کری، معاون مدیر تولید بخش وب‏اسفی‏یر (WebSphere) اعلام کرده است که اتحاد جدید این دو شرکت در وهله نخست بر خلق راهکارهایی تازه متمرکز خواهد بود که اهداف آنها دولت و موسسات متوسط هستند. این سازمان‏ها درصدد تلفیق و تحلیل حجمی عظیم از اطلاعات به‏دست‏آمده از وسایل نقلیه عمومی، کنتورها و دوربین‏های ویدئویی هستند. در نتیجه ممکن است شهرها بهتر بتوانند الگوها و و روندهای بهبود امکانات و برنامه‏ریزی شهری را مدیریت کنند و از هزینه‏ها بکاهند. به گفته کریس هیل، معاون ارشد راهکارهای پیشرفته AT&T، «همکاری این دو شرکت جهانی به ایجاد امکان اتصال بیشتر در سطح جهان کمک خواهد کرد. دیدگاه مشترک ما این است که اینترنت چیزها به شرکت‌های صنایع گوناگون امکان اتکا به دارایی‏های واقع در مناطق دوردست و نیز ابزارهای متصل به نت را خواهد داد و بر این اساس، آنان خواهند توانست کسب‏وکار خود را به سطوح تازه‏ای برسانند.» AT&T شبکه دسترسی جهانی دستگاه به دستگاه (M2M)، ابزارها و واحد هویت مشترک جهانی (SIM) خود را در این همکاری وارد خواهد ساخت تا به ایجاد ارتباط میان امکانات موجود در سطح جهان یاری برساند. این فناوری‏ها از طریق پلت‌فرم‏های M2M مدیریت می‏شوند تا داده‏ها به گونه‏ای ایمن گردآوری، سازماندهی و به نرم‏افزارهای کاربردی ارسال شوند. IBM نیز مرکز عملیات هوشمند (Intelligent Operations Center)، مدیریت دارایی‏های موسوم به ماکسیمو (Maximo Asset Management)، توان تحلیلی پیشرفته خود و ابزار MQTT مربوط به مسیج‏سایت (MassageSight) خود را که مکمل مجموعه راهکارهای آی‏بی‏ام موبایل‏فرست (MobileFirst) است، برای این کار ارائه خواهد کرد. آی‏بی‏ام‏موبایل‏فرست توان مدیریت، امنیت و تحلیل را که مورد نیاز سازمان‏ها است، ارائه خواهد کرد. سازمان‏ها برای سرمایه‏گذاری بر نقش روزافزون وسایل موبایل در اینترنت چیزها، به این امکانات نیاز دارند. این دو شرکت برای ارائه راهکارهای خود از مرکزی متعلق به AT&T در پلانوی تگزاس و نیز از مراکز آی‏بی‏ام در نقاط مختلف جهان بهره‏برداری خواهند کرد.
کری اعلام کرده است که آی‏بی‏ام و AT&T پروژه‏های آزمایشی خود را در «شهرهای مختلفی» در سراسر جهان آغاز کرده‏اند و اَپ‏های جدید را در آنها به‌کار برده‏اند و این فضای تازه‏یافته را بسیار موردتوجه قرار داده‏اند، اما نام شهرهای مذکور را ذکر نکرد. بنابر تحلیل‏های انجام‏شده توسط موسسه آی‏دی‏سی (IDC)، اساس اینترنت چیزها تا سال ۲۰۲۰ حدودا به ۲۱۲ میلیارد ابزار ارتقا خواهد یافت که این رقم شامل ۳۰ میلیارد ابزار مرتبط با نت خواهد بود. آی‏دی‏سی معتقد است که این رشد عمدتا ناشی از سیستم‏های هوشمندی خواهد بود که به گردآوری داده‏ها اختصاص دارند.