ویندوزفون 8/1 مایکروسافت
ایتنا- شرکت مایکروسافت سرانجام نسخه جدید سیستم‌عامل موبایلی خود را با نام Windows Phone 1/8 معرفی کرد و قابلیت‏های جدیدی به آن افزود تا بتواند بهتر از گذشته با اپل و گوگل رقابت کند. برای سیستم‌عامل ویندوزفون 1/8 دستیار دیجیتالی شخصی جدید موسوم به Cortana معرفی شده که کارشناسان آن را مشابه سرویس‏های Now گوگل و Siri اپل می‏دانند.
این ابزار که مبتنی بر موتور جست‏وجوی Bing مایکروسافت ساخته شده است، نوار جست‏وجوگر در گوشی‏های ویندوزی را حذف می‏کند و قابلیت‏هایی از جمله تقویم رویدادها، تماس‏های شخصی و ارائه اطلاعات در مورد امکان و اتفاقات مورد علاقه شما را ممکن می‏کند.
این قابلیت همچنین در مورد ورزش مورد علاقه شما، شرایط آب و هوا و هر آنچه به‌عنوان یک کاربر اینترنتی نیاز دارید، آگاهی دارد و آنها را به صورت شخصی مبتنی بر سلیقه و نیازهای شما به دست‌تان می‏رساند.
بخش دیگر نسخه جدید سیستم‌عامل مایکروسافت Action Center است که راه رسیدن به ابزارهای کاربردی گوشی را کوتاه و دسترسی به همه قابلیت‏ها را آسان می‏‏کند.
این بخش ابزارهای مربوط به شفافیت تصویر، تنظیمات گوشی، چرخش تصاویر در گوشی، اتصال به شبکه Wi-Fi، اتصال به شبکه بلوتوث و... را در خود جا داده است و در پایین آن هم لیست جامعی از تمامی پیامک‏ها، ایمیل‏ها و... که دریافت کرده‏اید نمایان می‏شود.
همزمان با این سیستم‌عامل موبایلی جدید مایکروسافت، از سه گوشی هوشمند نوکیا مبتنی بر ویندوز ۱/۸ با نام‏های Lumia ۹۳۰، ‏Lumia ۶۳۰ و Lumia ۶۳۵ رونمایی شد. گوشی هوشمند Lumia ۹۳۰ را بهترین محصول ساخته شده در شرکت نوکیا می‏دانند و از مهم‏ترین امکاناتی که در آن به‌کار رفته است می‏توان به پردازنده چهار هسته‏ای Snapdragon با توان ۲/۲ گیگاهرتز برای هر هسته پردازشگر، رم ۲ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی غیرقابل افزایش اشاره کرد.
نمایشگر لمسی این گوشی هوشمند ۵ اینچی و از نوعClearBlack AMOLED است که تصاویر در آن با کیفیت ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل و با تراکم تصویر ۴۴۱ پیکسل به نمایش درمی‏آیند. گوشی هوشمند بعدی نوکیا مبتنی بر سیستم‏عاملی WP ۸.۱ با نام Lumia ۶۳۰ معرفی شده است که قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم‌کارت را دارد و از مهم‏ترین امکانات به‌کار رفته در آن می‏توان به پردازنده چهار هسته‏ای Snapdragon ۴۰۰ با توان ۲/۱ گیگاهرتز برای هر هسته پردازشگر، رم ۵۱۲ مگابایتی، حافظه داخلی
۸ گیگابایتی و قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD اشاره کرد. این گوشی هوشمند نمایشگر لمسی ۵/۴ اینچی از نوعFWVGA ClearBlack را در خود جا داده است و همچنین شامل دوربین دیجیتالی ۵ مگاپیکسلی، گیرنده Wi-Fi، فناوری ارتباطی بلوتوث ۴ و ورودی micro-USB می‏شود. گوشی هوشمند Lumia ۶۳۵ نیز تقریبا امکانات مشابهی را در خود جا داده است و البته از یک سیم‌کارت پشتیبانی می‏کند. نمایشگر ۵/۴ اینچی این گوشی از نوع IPS LCD است که روی آن به سیستم محافظ Corning Gorilla ۳ مجهز شده است و تصاویر در آن با کیفیت مناسب پخش می‏شوند.