ایسنا- طبق آمارهای رسمی تعداد سیم‌کارت‏های فعال کشور کمتر از 70 میلیون است.
بنا بر آخرین آمارهای موجود، تا پایان شهریور ماه سال گذشته در کشور ۱۱۷میلیون و ۹۰۲ هزار و ۱۱۶ سیم‌کارت واگذار شده که از این میان تنها ۶۰ میلیون و ۷۴۶ هزار و ۷۷۴ سیم‌کارت یعنی حدودا نیمی از آنها فعال بوده‏اند. بر همین اساس، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات مصوبه‏ای ابلاغ کرده و به اپراتورهای مختلف تلفن همراه این اجازه را داده است که در صورت استفاد‏ه نشدن از سیم‌کارت‏ها پس از ۱۰۰ روز امتیاز خط واگذاری شده را پس بگیرند. البته اپراتورهای تلفن همراه نیز بر این نکته تاکید دارند که اگرچه از نظر قانونی مشکلی بر سر راه آنها وجود ندارد، اما معمولا ترجیح می‏دهند با این سرعت به بازپس‌گیری سیم‌کارت‌های خود اقدام نکنند.
در این زمینه آبان‌ماه امسال مدیرعامل اپراتور دوم گفته بود: در ابتدا ما در دوره‏ای تنها سیم‌کارت‏هایی را که حدود ۲ تا سه سال بی‌استفاده مانده بود به شبکه بازمی‏گرداندیم که به تازگی به ۸ تا ۹ ماه کاهش یافته و در پاره‏ای موارد شاید بتوان گفت که برخی سیم‌کارت‏هایی که ۶ ماه از آنها استفاده نشده نیز به شبکه بازگردانده شده‏اند، اما هیچ‌گاه بازه زمانی در نظر گرفته شده کمتر از این مدت نبوده است.
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تعداد سیم‌کارت‏های سوخت شده ایرانسل هم اظهار کرد: شاید از ابتدا تاکنون در مجموع ۱۰ میلیون شماره ما بازیافت شده باشد.
با توجه به این ارقام به این نتیجه می‏رسیم با وجود اینکه اپراتورها چندان عجله‏ای در بازگرداندن خط‌ها به شبکه خود ندارند تاکنون حدود ۱۰ درصد از سیم‌کارت‏های واگذار شده به شبکه بازگردانده شده است.

نیمی از سیم‌کارت‏های کشور خاموشند