ایسنا: دبیر کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی از تصویب اصول حاکم بر توسعه و حمایت از مراکز داده داخلی در این کمیسیون و آمادگی ارائه آن به شورای‌عالی فضای مجازی جهت تصویب نهایی خبر داد. سعید مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی، در تشریح اصول حاکم بر توسعه، حمایت و ساماندهی مراکز داده داخلی گفت: این آیین‌نامه باتوجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته برای میزبانی مراکز داده داخلی توسط بخش خصوصی تدوین شده و براساس آن دولت مکلف است تسهیلات حمایتی برای بخشی خصوصی جهت انتقال و توسعه این مراکز در داخل کشور را در نظر گیرد.

وی درخصوص نحوه ارائه تسهیلات حمایتی به این مراکز اظهار کرد: تمامی مراکز داده براساس نظام رتبه‌بندی و ارزیابی که به تصویب کمیسیون عالی تنظیم مقررات خواهد رسید، طبقه‌بندی و تعیین رتبه خواهند شد و دولت باتوجه به جایگاه هر مرکز دارای مجوز، تسهیلات حمایتی، تخفیف تعرفه‏ای (ازجمله تعرفه پهنای باند)، برخورداری از معافیت مالیاتی و... در نظر خواهد گرفت.

مهدیون با اشاره به این نکته که دولت صرفا می‏تواند اعتبار جدید برای مراکز داده دولتی (حاکمیتی) که براساس شاخص‏های مصوب کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی ایجاد شده یا خواهد شد در نظر گیرد، تصریح کرد: تمامی مراکز داده و خدمات میزبانی باید قبل از اقدام به ارائه خدمات (طی فرآیندی که توسط مرکز ملی فضای مجازی تعیین می‌شود)، مجوزهای لازم را از سازمان تنظیم مقررات دریافت کنند.

به گفته وی کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به‌منظور حمایت از مراکز داده داخلی ما به ازای پهنای باند ایجاد شده از سوی تولیدکنندگان داخلی، درصدی از درآمد حاصل از ترافیک ایجادشده را برای این تولیدکنندگان در نظر خواهد گرفت که مدل محاسبه درصدی آن به تصویب کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی خواهد رسید.