دنیای‌اقتصاد: تعدادی از سایت‌های اسرائیلی ادعا کرده‌اند که وکلای برخی افرادی که مدعی‌اند قربانی تروریسم هستند از دادگاهی در آمریکا تقاضای در اختیار گرفتن دامنه‌ اینترنتی دات‌آی آر و تمامی آی‌پی‌های متعلق به ایرانیان را کرده‌اند. این درخواست عجیب در حالی مطرح شده که دامنه‌های اینترنتی دات‌آی آر حق و دارایی همه مردم کشورها است و اساسا از سوی کشور خاصی به دیگر کشورها اعطا نشده که قابل بازپس‌گیری باشد.

این خبر که فعلا صرفا در چند سایت خبری اسرائیلی بازتاب داشته هنوز با واکنش رسمی نهاد مرجع آی‌پی‌ها ودامنه‌های اینترنتی یعنی آیکن (ICANN) مواجه نشده است.

وکلای مدافع شکایت کننده در مصاحبه‌های خود با اشاره به قوانین آمریکا از بازپس‌گیری دارایی‌هایی متعلق به کشورهای محکوم شده در دادگاه‌های آمریکا سخن‌ گفته‌اند درحالی‌که دامنه‌های اینترنتی و آدرس‌های آی پی اساسا از سوی دولت آمریکا به دیگر کشورها واگذار نمی‌شود. به نظر می‌رسد حتی گروه شکایت کننده هم از عملی نبودن این اقدام مطلع‌اند و صرفا روی جنبه تبلیغاتی و بازتاب رسانه‌ای آن حساب باز کرده‌اند. برخی از این سایت‌ها با ارائه تیترهایی چون «رویکرد جدید اسرائیل؛ حمله به اینترنت ایران» در این مسیر خبری همراه شده‌اند، با این حال هیچ سایت یا رسانه مهم بین‌ا‌لمللی و حتی آمریکایی این موضوع را پوشش نداده است. پیش از این هم برخی نهادهای سیاسی داخل آمریکا تلاش کرده‌ بودند با اعمال فشار سیاسی روی آیکن این نهاد را مجبور به قطع اینترنت یا دامنه‌های برخی کشورهای دیگر کنند که ناموفق بودند. آیکن بنا بر ساختار آن یک نهاد بین‌المللی مستقل از دولت آمریکا است که وظیفه نظارت بر دامنه‌ها و آدرس‌های آی پی را برعهده دارد و تاکنون فارغ از روابط سیاسی آمریکا با دیگر کشورها و نهادهای علمی و پژوهشی آنان ارتباط دارد.

در بسیاری از کشورها مسوولیت دامنه‌های اینترنتی از سوی آیکن در اختیار نهادهای پژوهشی و دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد و در ایران این مسوولیت برعهده پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و پیش از آن وابسته به مرکز فیزیک نظری بوده است.