تازه واردها به بازار رونق می‌دهند

دنیای‌اقتصاد: طی هفته‌های اخیر اگرچه وضعیت بازار کامپیوتر تقریبا مانند سابق است و تنها در میزان تقاضا اندک تغییری ایجاد شده است، اما در بازار شاهد عرضه کالاهای جدیدی هستیم که شاید کمتر کسی تصورش را می‌کرد در چنین شرایطی (بی‌رونقی بازار) این کالاها میهمان بازار داخلی شوند. کالاهایی که بیشتر در رده محصولات لوکس و فانتزی قرار داشته و توجه مخاطبان خاصی را به خود جلب کرده‌اند، نه عموم مخاطبان بازار را !

کالاهایی نظیر ساعت‌های هوشمند، دستگاه‌های پخش‌کننده موسیقی حرفه‌ای با قابلیت ثبت ضربان قلب، دستگاه‌های گام‌شمار، دستبندهای تناسب اندام، انواع کلاه و دستکش‌دیجیتال و.... که اگرچه قیمت‌های گرانی دارند، اما مخاطبان پرو پاقرصی نیز دارند که گویا فاکتور قیمت چندان برایشان مهم نیست.

با توجه به این موضوع ما در این بخش به بررسی بازار این کالاها پرداخته و برخی از نمونه‌های جدید را که در بازار کامپیوتر ایران موجودند به شما معرفی می‌کنیم.

فرش قرمز بازار کامپیوتر برای میهمانانی با مخاطبان خاص

دستبندهای دیجیتالی تناسب اندام، ساعت‌های هوشمند، دستکش‌های دیجیتالی که بدون هیچ مشکلی کاربر را قادر می‌سازند تا با صفحه لمسی تبلت و گوشی هوشمند کار کنند کلاه‌های دیجیتالی که به هدفون‌های پرقدرت مجهزند و... همه و همه برای کاربران در هر رده کاربری جذاب و دوست‌داشتنی هستند.

اما قیمت گران این کالاها و همچنین بی‌اطلاعی برخی از کاربران از عملکرد این دستگاه‌ها می‌تواند به بی‌رونقی این محصولا هیجان‌انگیز در بازار منجر شود.

با این وجود، گویا بازار کامپیوتر ما این محصولات را برای مخاطبانی خاص که هم توان‌مالی و هم دانش کافی را برای استفاده از این محصولات دارند به بازار عرضه کرده است. چرا که طی سه ماه گذشته این محصولات در حجمی معین و به‌طور محدود به بازار عرضه و بنا بر اعلام فروشندگان مخاطبان خاص خود را داشته‌اند.

به گفته کارشناسان، با توجه به رشد بازار این محصولات در کشورهای دیگر، این کالاها در بازار ایران همچنان مخاطبان کمی دارد. ولی این امید وجود دارد که اواخر تابستان و اوایل پاییز و همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها این محصولات با بازار پررونقی مواجه شوند.

بر اساس اعلام فعالان بازار کامپیوتر هم با تایید این موضوع که محصولات تناسب‌اندام دیجیتالی و در کل نوبرانه‌های دیجیتالی در شرایط فعلی بازار پررونقی ندارند به «دنیای اقتصاد» گفتند؛ ورود این کالاها در شرایطی که بازار روزهای چندان پررونقی را سپری نمی‌کند می‌تواند نشانه تخصصی شدن بازار باشد.

به گفته آنها، طی مدت اخیر رشد قیمت‌ها و کاهش موجودی موجب شد تا بسیاری از خریداران کالاهای کامپیوتری از مراجعه به بازار خودداری کرده و در مقابل گروهی همچنان خریدار کالاهای گران‌قیمت بازار باشند. در نتیجه این کالاهای جدید نیز برای چنین افرادی به بازار عرضه شده‌اند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با بیان این مطلب که برای دستبندهای تناسب‌اندام وساعت‌های دیجیتال آینده روشن‌تری در ماه‌های آتی بیش‌بینی می‌شود تا محصولاتی نظیر کلاه و دستکش‌های هوشمند یا دستگاه‌های پخش‌کننده‌ گام‌شمار گفت: در کل دستگاه‌های تک‌کاره دیگر مخاطب ندارند و خریدار ترجیح می‌دهد بابت خرید کالایی هزینه کند که قابلیت‌های بیشتری داشته باشد و خدمات بیشتری به وی ارائه دهد.

فعالان بازار در رابطه با وضعیت آتی بازار این کالا نیز می‌گویند: آینده خوبی برای این محصولات پیش‌بینی می‌شود و به نظر می‌رسد اکثر واردکنندگان و فروشندگان وارد حوزه عرضه این محصولات شوند.

معرفی برخی از تازه‌واردهای دیجیتالی محبوب

اگرچه برندهای گوناگونی به عرضه ساعت‌های دیجیتال پرداخته‌اند؛ اما تنوع برند و مدل در مورد این کالا در بازار ایران بسیار کم است.

شاید یکی از ساعت‌های محبوب در این زمینه را بتوان ساعت کوکو‌واچ دانست که یک نمونه محبوب و کارآمد در بازار داخلی است که مورد توجه کاربران آی‌فون، آی‌پد و... است.

این ساعت هوشمند قابلیت نمایش پیامک، ایمیل‌ها، پیام‌های شبکه‌های اجتماعی و... را داشته و در ضمن طراحی زیبایی نیز دارد و با قیمتی حدود ۶۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است.

ساعت هوشمند سونی هم یکی از کالاهای پرمخاطب در این زمینه است. این ساعت با قیمتی حدود ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در بازار موجود است.

شرکت XTOUCH هم با عرضه ساعت‌ هوشمند TS۱۱ توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

این ساعت هوشمند دارای دوربین سه مگاپیکسلی بوده و امکانات زیادی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. قیمت اعلام‌شده برای این ساعت هوشمند در حدود ۷۷۰ هزار تومان است.‌

شرکت پولار هم چند ساعت ورزشی و هوشمند با قیمت‌های ۴۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به بازار عرضه کرده است.

یکی دیگر از فعالان بازار هم از استقبال زیاد آی‌پد نانو طی هفته اخیر خبر داد و گفت این دستگاه با یکی از کفش‌های ورزشی نایک هماهنگ شده و اطلاعاتی در مورد وضعیت بدنی کاربر به وی ارائه می‌کند. این دستگاه قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومان دارد.

همچنین وی کلاه‌های دیجیتال ویژه‌ای را معرفی کرد که دارای هدست و میکروفون بوده و کاربری راحتی دارند. این کلاه با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شده است. دستکش‌های دیجیتالی نیز در بازار موجود است که ویژه کاربران گوشی و تبلت‌هایی با صفحه لمسی است. این دستکش‌ها با قیمت ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.