خروج IT از سبد خانوار

خبرگزاری فارس: رئیس صنف فناوران رایانه تهران گفت: نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد و با سیاست‌های اتخاذ شده احساس می‌کنیم IT از سبد خانوار خارج شده است. علاوه بر این امسال توان مردم برای خرید کالای IT به شدت کاهش یافته است و کاهش شدید تقاضا از بازار کامپیوتر گواه این ادعا است.

سیدمهدی میرمهدی کمجانی در مورد وضعیت بازار IT نیز، گفت: هم‌اکنون وضعیت بازار خوب نیست و حجم تقاضا در حد چشمگیری نسبت به قبل کاهش یافته است؛ البته پیش از آغاز ماه رمضان نیز اوضاع بازار خوب نبود.

رئیس صنف فناوران رایانه تهران گفت: به دلایلی از جمله قرار گرفتن در ماه رمضان، تعطیلی مدارس و آغاز مسافرت‌ها و موعد ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی، بازار IT خلوت و بدون مشتری است و حتی مشتری‌هایی که قبلا برای بازدید و تماشا به پاساژ‌های کامپیوتر می‌آمدند اکنون در بازار به چشم نمی‌خورند.

وی افزود: وضعیت بازار در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار وخیم و نامساعد است. میرمهدی با اشاره به امیدهایی که نسبت به بهبود اوضاع پس از لغو تحریم‌ها و... به کسبه و اعضای صنف آی‌تی داده شده بود، گفت: مذاکرات ژنو نیز هنوز در بازار تاثیرگذار نبوده زیرا نرخ دلار ثابت است.

رئیس صنف فناوران رایانه همچنین گفت: نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت یازدهم می‌گذرد و با سیاست‌های اعمال شده احساس می‌کنیم IT از سبد خانوار خارج شده و امسال توان مردم برای خرید کالای IT به شدت کاهش یافته است.

میرمهدی ادامه داد: در ابتدای دولت یازدهم تعرفه‌ کالای IT از جمله لپ‌تاپ و تبلت به دلیل حمایت از تولید از ۴ به ۱۰ درصد افزایش یافت که در نتیجه آن لپ‌تاپی که با تعرفه ۶۰ هزار تومان وارد می‌شد اکنون با ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان وارد می‌شود. با این تعرفه‌ها رغبت به واردات کمتر شده است و از سوی دیگر قاچاق کالا افزایش یافته است.

وی افزود: همچنین از ابتدای سال قرار بود تعرفه کالاهای فرهنگی ۴ درصد افزایش یابد که خوشبختانه با مخالفت بخش خصوصی لغو شد.