ندا لهردی: هر چند دنیای مدرن تکنولوژی همیشه در حال به روز شدن و همراهی با دانش و فرهنگ روز است، اما گویا بحث تبعیض جنسیتی به این عرصه هم رسیده است. در واقع گزارش‌های اخیر منتشر شده از سوی شرکت‌های بزرگ و شناخته شده فعال در صنعت تکنولوژی از گوناگونی جنسیتی نیروی کار آنها نشان می‌دهد که همچنان زنان در این صنعت در اقلیت قرار دارند و سهم کمی از مشاغل تکنولوژی را به خود اختصاص داده‌اند. تعداد زنان شاغل در عرصه تکنولوژی بسیار کم است.
جالب اینکه این موضوع نه تنها به کشورهای در حال توسعه مربوط نیست، بلکه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته هم بیشتر دیده می‌شود. در واقع شرکت‌های بزرگ تکنولوژی اغلب در کشورهای توسعه یافته فعالیت می‌کنند و حالا آمارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد که نشان می‌دهد تعداد زنان فعال در عرصه تکنولوژی در این کشورها بسیار کم بوده و همین تعداد هم در سال‌های اخیر رو به کاهش است.
این موضوع در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه فعالان عرصه تکنولوژی و حقوق زنان قرار گرفته است، تا جایی که کمپین‌های متفاوتی هم برای تشویق زنان به حضور بیشتر و پر رنگ‌تر در عرصه تکنولوژی ایجاد شده است. در حقیقت همین توجه بیشتر به موضوع حضور زنان در عرصه تکنولوژی در سال‌های اخیر باعث شده است تا شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مانند گوگل و اپل گزارش‌هایی درباره تنوع جنسیتی نیروهای کاری خودشان در سراسر دنیا منتشر کنند.


Intel مردانه‌ترین شرکت تکنولوژی جهان
این گزارش‌های منتشر شده از سوی خود شرکت‌ها حالا مبنای بررسی‌های مختلف قرار گرفته است. در همین راستا موسسه تحقیقاتی Statista به تازگی اعلام کرده است که زنان تنها بین 10 تا 20 درصد از مشاغل مرتبط با حوزه تکنولوژی در شرکت‌های تکنولوژی را به خودشان اختصاص داده‌اند. در شرکت‌هایی مانند Google، Twitter، یاهو،
Facebook و LinkedIn زنان حدود نیمی از مشاغل خارج از حوزه تکنولوژی و حدود یک سوم از کل نیروی کاری را در اختیار دارند.
با این اوصاف هنوز راه زیادی برای افزایش میزان حضور زنان در عرصه تکنولوژی وجود دارد. این آمار و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان شرکت‌های بزرگ تکنولوژی، شرکت Twitter بیشترین شکاف جنسیتی را در میان نیروهای کاری خودش در مشاغل حوزه تکنولوژی دارد. این در حالی است که تمام شرکت‌های بزرگ و شناخته شده صنعت تکنولوژی همچنان می‌توانند عملکرد بهتری در به‌کارگیری و استفاده بیشتر از زنان در بخش‌های مختلف تکنولوژی و غیر تکنولوژی خودشان داشته باشند.
نگاهی به آمارها و نمودارهای منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی Statista نشان می‌دهد که شرکت‌های تکنولوژی تمایل بیشتری برای استخدام زنان در مشاغل خارج از حوزه تکنولوژی دارند تا استخدام آنها در مشاغل حوزه تکنولوژی. به این ترتیب است که حتی بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان هم بیشتر نیروهای کاری خود را در مشاغل حوزه تکنولوژی از میان مردان انتخاب می‌کنند.
شرکت یاهو اخیرا در گزارشی اعلام کرده است که از میان نیروهای کارش در سراسر دنیا 62 درصد مرد و 37 درصد زن هستند. جالب است بدانید که سهم کارمندان زن یاهو از مشاغل حوزه تکنولوژی تنها 15 درصد است در حالی که این سهم برای کارمندان مرد این شرکت به 85 درصد می‌رسد. زنان در یاهو سهم 52 درصدی از مشاغل خارج از حوزه تکنولوژی را در اختیار دارند و این سهم برای مردان شاغل در این شرکت به 47 درصد می‌رسد. 23 درصد از مشاغل حوزه مدیریتی در یاهو در اختیار زنان است، در حالی که این سهم برای مردان شاغل در این بخش به 77 درصد می‌رسد. درباره شرکتی مانند Intel گویا آمار کمی ناامیدکننده‌تر است. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این شرکت، از میان تمام نیروهای کاری آن در سراسر دنیا تنها 25 درصد زن و 75 درصد مرد هستند. به این ترتیب شرکت Intel عنوان مردانه‌ترین شرکت تکنولوژی جهان را به خودش اختصاص داده است.
با این همه اما شکاف جنسیتی در شرکت Twitter بیشتر از دیگر شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی است. این شرکت در گزارشی که اخیرا در این مورد منتشر کرده، اعلام کرده است که از کل نیروهای کاری‌اش در سراسر جهان ۳۰ درصد زن و ۷۰ درصد مرد هستند. سهم زنان در مشاغل حوزه تکنولوژی در شرکت Twitter تنها ۱۰ درصد است در برابر سهم ۹۰ درصدی مردان شاغل در این بخش. این در حالی است که در مشاغل خارج از حوزه تکنولوژی سهم مردان و زنان شاغل در Twitter کاملا یکسان است. در مشاغل بخش مدیریتی اما همچنان زنان با سهم ۲۱ درصدی در اقلیت هستند و مردان در این بخش ۷۹ درصد مشاغل را در اختیار خودشان گرفته‌اند.
در محبوب‌ترین شرکت تکنولوژی جهان یعنی اپل 30 درصد از کل نیروی کاری در سرتاسر جهان زن هستند و 70 درصد بقیه مرد. در این شرکت سهم زنان کارمند از مشاغل حوزه تکنولوژی تنها 20 درصد است و این سهم برای کارمندان مرد در اپل به 80 درصد می‌رسد. در مشاغل خارج از حوزه تکنولوژی اما کارمندان زن اپل 35 درصد از مشاغل را در اختیار دارند و سهم کارمندان مرد از این بخش به 65 درصد می‌رسد. در شرکت اپل زنان تنها 28 درصد از مشاغل مدیریتی را در اختیار دارند و سهم مردان از این بخش به
۷۲ درصد می‌رسد.
در گوگل زنان کمی کار می‌کنند. گزارش اخیر این شرکت در این مورد نشان می‌دهد که تنها 30 درصد از کارکنان این شرکت را زنان تشکیل می‌دهند. بر این اساس،61 درصد افراد شاغل در گوگل سفیدپوست، 30 درصد آسیایی، 3 درصد اسپانیایی و 2 درصد سیاه‌پوست هستند. نگاه دقیق‌تر به آمارهای گوگل نشان می‌دهد تنها 21 درصد از مشاغل مدیریتی در این شرکت توسط زنان اداره می‌شود. از سوی دیگر فقط 17 درصد از مشاغل حوزه تکنولوژی در این شرکت را زنان در اختیار دارند. جالب است بدانید که در شرکت آمازون هم از هر 120 نفر مدیر ارشد فقط 18 نفر زن هستند و هیچ کدام از این زنان به طور مستقیم به «جف بزوس» گزارش نمی‌دهند.
این در حالی است که روند به‌کارگیری بیشتر زنان در بخش‌های مختلف و به خصوص مشاغل حوزه تکنولوژی در شرکت‌های بزرگ صنعت تکنولوژی به تدریج رشد می‌کند. در همین راستا شرکت‌های بزرگ سعی دارند با انجام اقداماتی در این راستا به این روند سرعت دهند. به‌عنوان مثال گوگل اخیرا اقدام به برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی کدنویسی به طور ویژه برای زنان کارمندش کرده است.
در همین زمینه موسسه تحقیقاتی بزرگ گارتنر هم اخیرا گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد تعداد زنانی که در رده‌های ارشد تکنولوژی کار می‌کنند در ده سال گذشته روی 14 درصد باقی مانده است. این به معنای آن است که عدم حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی تکنولوژی مشکل همه صنعت تکنولوژی است.
در بسیاری از صنایع از جمله تکنولوژی شرکت‌ها تلاش می‌کنند که تعداد زنان و مردان را به طور مساوی استخدام کنند، اما مشکل آنجا است که بعد از چند سال ریزش زنان از شرکت‌ها بیشتر است. همین موضوع باعث می‌شود که زنان در یک شرکت به رده‌های مدیریتی بالا نرسند.
از طرف دیگر به نظر می‌رسد که میزان علاقه زنان به مشاغل تکنولوژی هم کم است. این گزارش نشان می‌دهد که زنان تنها 18 درصد از کل مدارک علوم کامپیوتر در آمریکا را در اختیار دارند و همین موضوع به دلیل موجهی برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در دفاع از خودشان در برابر استفاده کمتر از نیروی کاری زنان، تبدیل
شده است.