ابداع فناوری نانوپیکسل‌ برای نمایشگر با قدرت تفکیک بالا

محققان دانشگاه آکسفورد، پتنتی درباره فناوری تولید نانوپیکسل به ثبت رسانده‌اند. این نانوپیکسل‌ها می‌توانند برای تولید نمایشگرهای با قدرت تفکیک بالا مورد استفاده قرار گیرند. محققان این پروژه با همکاری شرکت آیسیس اینویشن (Isis Innovation) درصدد تجاری‌سازی این یافته هستند. به گزارش «ایسنا»، یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه آکسفورد اخیرا به مطالعه‌ رابطه میان خواص نوری و الکتریکی مواد با تغییر فاز آنها پرداخته است. این گروه در این پروژه یک لایه از ماده تغییردهنده فاز به ضخامت ۷ نانومتر را میان دو الکترود شفاف قرار داده و در نهایت موفق به ساخت پیکسل برای نمایشگرها شده است.

تصاویر اولیه با استفاده از میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) روی این پیکسل‌ها ایجاد شده، اما محققان معتقدند که با بهینه‌‌سازی این نانوپیکسل می‌توان آن را برای استفاده در نمایشگرها به کار برد. این نانوپیکسل‌ها ابعاد ۳۰۰ در ۳۰۰ نانومتری دارند که به صورت الکتریکی قابل سوئیچ شدن هستند. از این نانوپیکسل‌ها می‌توان به‌عنوان واحدهای سازنده نمایشگرهایی با قدرت تفکیک بالا استفاده کرد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد با کمک شرکت آیسیس اینویشن (Isis Innovation) فناوری تولید این نانوپیکسل‌ها را به صورت پتنتی به ثبت رسانده‌اند. آیسیس اینویشن شرکت تجاری‌سازی یافته‌های دانشگاه آکسفورد است. این شرکت برای تجاری‌‌سازی و جلب سرمایه‌گذاری روی این فناوری جدید با تولیدکنندگان نمایشگر وارد مذاکره شده است.

هاریش باسکاران از محققان این پروژه می‌گوید: «ما در ابتدا قصد نداشتیم نوع جدیدی از نمایشگرها را بسازیم و تنها روی رابطه میان خواص نوری و الکتریکی با تغییر فاز آنها مطالعه می‌کردیم. اما در حین تحقیقات خود دریافتیم که این نانوساختارهای ساندویچی می‌توانند برای تولید تصویر استفاده شوند. همچنین به دلیل ابعاد بسیار کوچک، این نانوپیکسل‌ها کنتراست بالایی دارند. در ادامه نیز دریافتیم که تغییر الکترود پایینی نانوپیکسل می‌تواند منجر به تغییر رنگ نانوپیکسل شود.»

از آنجا که این نانوپیکسل‌ها را می‌توان روی سطوح مختلف نشاند، بنابراین با لایه‌ نشانی آنها روی بستر انعطاف‌پذیر از نانوپیکسل‌ها می‌توان برای نمایشگرهای انعطاف‌پذیر استفاده کرد. ضخامت این پوشش می‌تواند در حدود ۲۰۰ نانومتر باشد، بنابراین، علاوه بر نمایشگر، می‌توان از آن در تولید عینک‌های هوشمند، نمایشگرهایی با قابلیت تا شدن و همچنین روی شیشه جلو خودروها استفاده کرد.